Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#392409
kave skrev:Lustigt hur man tror sig ska få ut 140.000 för en taxibil som gått uppåt 40.000 mil och är helt slut i allt vitalt. En värdeminskning på 5 kronor milen måste ju vara något slags rekord i sig.
En sådan bil borde ju skrotas direkt :)
En -08 är inte slut oavsett vad det står på mätaren i stort sett. Många mil på kort tid sliter väldigt lite.
Användarvisningsbild
av SvenB
#392510
MadMacz skrev:Har en 265 limo som tidigare varit taxi. Den gick 163 000 mil (mil och inte km) innan ett vevaxellager skar.
260 Limo? Då har den PRV-motorn, så många mil det måste vara rekord med en sådan motor.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#392518
Dieselmotorer - olja till smörjning, olja till förbränning: inte lätt att slita ut en sådan skapelse.
av perhall
#392524
Jag håller delvis med, men dock är min erfarenhet att när bilen med 15-20 000 mil på 3 år får sin andra ägare och går 10 000 mil så är den mer sliten... än en som gått mycket mindre. Det går inte att komma ifrån att vissa komponenter slits av mil. Kortkörningar, särskilt på vintern, är inte bra. Det sliter på allt: drivlina, chassi, strålkastare, bälte, dörrnäsor...

Men t ex så slits ju chassi och strålkastare mycket om man pendlar varje dag mellan Uppsala och Stockholm, även om milen är snälla mot drivlinan. Och i Stockholm finns många som kör 1 000 mil per år varav mycket få i stan - mest till landet och långturer. En sån bil är ju väldigt fin efter 10 år och troligen mycket finare än en Örebro-bil som rullat 2*3,6 km om dagen året runt + annan körning med samma miltal (fast örebroaren säger att en stockholms-bil vill jag inte ha).

Om man köper en bil som gått 40 000 mil för 140 och kan köpa en som gått 15 000 för 180 tycker jag ingenting talar för 40 000-milaren. Många har nog inte sett en taxi som gått 40 000. De är slitna, helt enkelt./PH
Användarvisningsbild
av SvenB
#392535
perhall skrev:Många har nog inte sett en taxi som gått 40 000. De är slitna, helt enkelt.
Inte värre än att folk står i kö för att köpa dom. Jag har haft 26 stycken som har rullat i Stockholm, ingen har varit svår att sälja. Det är därför som en 40.000 milare kostar 138.000:-
av perhall
#392539
KKR skrev:
perhall skrev:Många har nog inte sett en taxi som gått 40 000. De är slitna, helt enkelt.
Inte värre än att folk står i kö för att köpa dom. Jag har haft 26 stycken som har rullat i Stockholm, ingen har varit svår att sälja. Det är därför som en 40.000 milare kostar 138.000:-
Jo, jag känner till att de är lättsålda men är de inte ovanligt dyra nu? V70N brukade ju kosta 100 för en D5 efter 40 000 mil och 3 år om jag minns rätt.

Det beror ju också på att många vill ha en ny modell, precis som jag kan gissa att en XC70 polisbil med 40 000 mil om två år kommer att vara attraktiv och lättsåld... /PH
Användarvisningsbild
av SvenB
#392541
Jo, men detta är ju en V 70II. Det finns inte så många som är till försäljning ännu.
av perhall
#392561
KKR skrev:Jo, men detta är ju en V 70II. Det finns inte så många som är till försäljning ännu.
Det var det jag menade med att det är en ny modell. Det här är ju enda sättet att komma åt den 50 000 billigare än normalt. För en V70N har man ju valet mellan en 3 år gammal taxi med 40 000 mil för 100, eller en 6 år gammal med 12 000 mil för 100, och då väljer nog många 6-åringen... och de första XC70 polisbilarna har nu börjat säljas och är säkert lite överprissatta... /PH
Användarvisningsbild
av kave
#392593
Problemet är ju att folk är beredda att betala för mycket för dessa långmilare. Ett mer korrekt värde enligt mig borde vara en bit under 100.000.
Å andra sidan är ju värdet vad folk vill betala, ungefär som kvd.se som inte sällan lyckas sälja repiga renoveringsobjekt utan garanti dyrare än likadan bil hos en handlare med garantier.
Slitage hos en bil med 40.000 mil? Var ska vi börja, automatlådan, motorn, bussningar, fjädringskomponenter, ja det mesta.
Sen att en bil går att köra med betyder inte att den är i bra skick för det. Motorn lär inte ge samma effekt, fjädringen är helt kass etc etc.

Alla är olika, men lägg på 60000:- och spara 30.000 mil låter som en bra affär nu när priserna är som de är.
av Steff 99
#392606
perhall skrev:
KKR skrev:Jo, men detta är ju en V 70II. Det finns inte så många som är till försäljning ännu.
Det var det jag menade med att det är en ny modell. Det här är ju enda sättet att komma åt den 50 000 billigare än normalt. För en V70N har man ju valet mellan en 3 år gammal taxi med 40 000 mil för 100, eller en 6 år gammal med 12 000 mil för 100, och då väljer nog många 6-åringen... och de första XC70 polisbilarna har nu börjat säljas och är säkert lite överprissatta... /PH
En polisbil på 40.000mil och en Taxi på samma miltal, det går inte att jämföra på samma vecka, polisbilen är sönderborrad och ofta med spyvänlig klädsel i galoni baksätet, plus att den är mycket sämre skött och underhållen.

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]