Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hs
jag kanske var otydlig, det står max på mitt original, och även de 2 jag provat med.
Användarvisningsbild
av Severin
Du va inte direkt otydlig ville bara utesluta det.

Är du 100 på att dom du har testat har färddatorn aktiverad?
av hs
jag är säker på att de är aktiverade för jag kan flytta markören eller vad den kallas mellan de olika lägena, allt fungerar utom just hur mycket den drar och hur långt jag kommer,
när jag står still är det 4 streck (----) och när jag börjar köra ändrs det till 0,0 på displayen
av hs
jag har inte kopplat ifrån batteriet efter jag provkörde, men jag kopplade ifrån det när jag bytte instrumentet
men det kan jag prova i morron
har även provat en annan´infoknapp
jag får väl känna lite på kontakterna också för säkerhets skull, tycker det är konstigt att varvräknarna inte fungerar heller för med originalet fungerar den
men det borde väl inte ha något samband?
Användarvisningsbild
av Severin
Märkligt!

Man börjar ju undra om inte din bil inte klarar can- systemet.

När är din bil tillverkad?

Kan det va så att någon innan dig kanske har försökt att byta färddator och stoppad in fel (max i stället för 70L) så du tror att du ska ha max instrumentet?

Det sista förutsätter ju att din bil är äldre än v20-99

Hittade det här, har du skrivet fel i denna tråd eller har du otur med färddatorer i alla bilar du har?

Byta instrumenthus s70-98
av hs ons 25 feb 2009, 16:47

Hej!
är det någon som vet om ett instrument från en s70 -00 passar till en -98, jag vill byta för jag vill ha en med färddator.
jag menar hela mätarhuset eller vad det heter.

Hans

EDIT: Har nog hittat svaret på dina problem

Re: v70 -99 stolvärme + färddator
av hs tis 30 dec 2008, 10:58

Hej!
jag funderar även på att montera en farthållare men när jag kollar på tradera står det nästan alltid att det är till 92-97 års-modell, är det bara 98 och tidig 99a som passar min, glömde skriva att det är en tidig 99a, med gasvajer.

Då kan du inte ha "Max" färddatorn
av hs
öh, ja det var när jag bytte första gången, skrev visst fel där.
bilens första registrering var 990105, så den är ju tillverkad sent -98.
nästan säker på att ingen bytt instrument tidigare jag känner förra ägaren och han köpte den 2003, men den importerad så man vet ju inte.
om nån satt i max istället för 70L instr borde väl det inte fungera.
kollade nu på mitt gamla instrument det är tillverkat 98113,
det första jag provade var tillverkat 990114.
det andra som sitter i nu var tillverkat sent 98 kommer ine riktigt ihåg.
alltså ett var nyare och ett var äldre än mitt original, men samma symptom och det står max på alla 3.
jag har läst att canbus kom senare hälften av -98 iallafall till instrumentet.
sen kom andra förändringar bl.a elektoniskt gasspjäll och annat oljefilter, det kom nog v20 -99
kan jag kolla på något sätt om jag har canbus?
mvh Hans
Användarvisningsbild
av sidhabo
hs skrev:tycker det är konstigt att varvräknarna inte fungerar heller för med originalet fungerar den
men det borde väl inte ha något samband?
Tvärtom, det är väl ytterst troligt att det är två symptom på samma fel. Ifall du inte har signal in till varvräknaren är det väl ganska troligt att densamma saknas intill färddatorn. Och ger just de fel du har på den.

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]