I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Som jag skrev så är det viss skillnad mellan olika bilar och olika system. har ju experimenterat lite på 850in innan den skulle rivas för renovering. och redan vid 0,3 bar över original så är man ute på djupt vatten. I normalfallet funkar det. Vi har provat på flera bilar. Men allt över det ger bara ohälsosam egt och mer och mer spikningstendenser.

Sen kan man ju som parantes vad det gäller vitblocken nämna att pys har en till nackdel: man får upp trycket fortare vilket inte vevstakarna tycker om.

Sen är det väl definitionen av fara en fråga också. Får har man deifnitionen att så länge motorn går så va det inge farligt då kan man göra mycket. Men vill man ha lite säkerhet så passeras gränsen tidigt. Exakt vart gränsen går för alla bilar kan maninte säga generellt, utan det är nåt man får prova sig fram till.
av Gunner83
Lägger mig inte i eran diskussion:)
Ville bara säga några ord om min orginal 850 med ställbar pysventil:)

Som vilken som helst så har man ju gasat varje dag, men har inte kört "banåkahårt" med den.
Skulle inte tro att ägaren före heller var nån som höll igen på gasandet.
Har laddat 1.1-1.3 bar i 3.5 år, först nu i januari gick den sönder:)
Men de beror på massa saker:
Va rassel i toppen redan när jag köpte den(tryckarna)
Sen har jag typ 3-4 ggr laddat på lite för mycket. Haft peak på 1.4-1.6, som mest hade jag 1.8:)(pluggad wg)
Sen kokade den hösten 08. Fortsatte att köra 1-2 månader. Ställde av den. Så har kört den från april 09 tills nu, januari 2010. Så har hållt bra tycker jag, hade förväntat mig att den skulle gå sönder tidigare. Eller kanske bara var ett bra exemplar:) Så är de farligt med pys?? Vet ej, överlämnar det till proffsen/experterna:). Så där, har man ventilerat lite.

Mvh Johan
Saom sagt, en originalare som är pyst så högt och har klarat sig så länge är imponerande. Köp inga lotter eller liknande. Det är så fruktansvärt på gränsen till att det går när man gör sådär. Det där ett sånt där fall som jag var inne på tidigare. Om ägaren haft mätutrustning inkopplad för att kunna verkligen se och höra hur nära gränsen man är så skulle folk inte vara så positivt inställda till det.

Sen är det ju som så att enbart högre tryck inte ger nån effekt, och laddar man 1,4 och uppåt så tappar man bara effekt tack vare den usla verkningsgraden.
Användarvisningsbild
av vetten
Var inte Volvos Turbo+ och Turbo++ bara ett enkelt pystrim fast med elstyrda pysventiler och snyggt gömt i en liten box och som styrdes med en ströbrytare inifrån kupén istället för en synlig ventil?
Användarvisningsbild
av Ticken
Nej volvos turbo+ styrde laddtrycket beroende av varvtal. Det fanns alltså ingen knapp för laddtryckshöjning i kupén.
Därimot så funkar det som pystrim, på min förra 940 så höjde den laddet från 0,65 till 0,9.. Dock så var man tvungen att köra rätt så hårt för att det skulle "kicka in".
Och minns jag inte helt fel så tror jag att turbo+et flåsade in mera soppa också..

/Ticken
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]