Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Spräckte en kuggkrans för ett år sedan (Volvos benämning pullsgivare) då så yttrade det sig som så att ABSenheter morrade i tid och otid samt att ABS lampan tändes men om jag då slog av tändningen i farten och slog på den ånyo så slocknade den för att så småningom tändas.
Knackade lös den gamla och gjorde rent samt "locktitade" dit en ny Vola no problems
P
258 träffar på några dagarverkar vara ett vanligt problem
Jag har 2 st v70 turbo och fick samma indikation påden andra i dag... även om det försvann efter en omstart.
skall testa strax.
vänligen // per
Hmm Tycker att lödningarna ser fina ut...
Hej!
Jag har en fråga till trådskaparen samt även om någon annan vet. Är det så att det främre ABS-givarna matar hastighetsmätaren med Info? Jag har haft ABS-problem med min C70 T5 -98. Väldiga intermittenta problem, och min styrenhet är omlödd utan resultat. Senast jag upptäckte nån form av ändring i problemet var när jag bytte däck fram (och blåste rent runt skivor, ok och givare) och lampan slocknade i ca 5 dagar, det visar ju ganska mycket att det kan vara de främre givarna som spökar. Dessutom har jag börjat fått dippar i hastighetsmätaren,...

Mvh JohnP
Enheten är omlödd och ligge i garaget skall om jag orkar montera i dag(natt) så jag lär höra av mig senast i morgon(läs i dag).
Mr J Pettersson Jess främre givarna hanterar hastighetsmätaren (testa att koppla ur en så får du se att både tripp o hastighetsmätaten somnar in) i mitt fall så reagerat systemet som så att då jag knackar i gång bilen och åker iväg så är ABS-lampan tänd och hastighetsmätaren är "trög" dvs hänger inte med , kan ex ligga på 50 när jag kör 100 efter en stund så tänds traxen och omedelbart efteråt så visar mätaren rätt värde...
En vän till mig som är grovt teknikfientlig skriker "modernt jävla skit" och hävdar att "den bästa krockkudde som finns är en 7" spik som sitter mitt i ratten,då kör man försiktigt" må hända har han rätt men jag kan försäkra att då man inte har abs så saknar man den vid var inbromsning :wink:

Såg en på Ebay för 250$ om det inte funkar så får det bli en sån...
Best regards // Per Gustafsson Kristinehamn.

Ps undrar om vintern har ett finger med i spelet, jag har 1 st v70 I st v70II och både har en del hyss för sig jus nu... får kanse ta fram sommar bilarna i stället... :D
Har riggat i hop pryttlarna i kväll o testat med nedslående resultat...
Dvs samma som tidigare, får se om jag får möjlighet att kolla pulsgivarna innan jag beställer en ny enhet från The US (kostar ca 1850 kr) exkl moms om tullarna får för sig att "kräva det kejsaren tillhör" så lär det bli ca 2300... :roll:
Har ifs inte kollar bakre givarna men de lär ju inte påverka traxen kan man ju tycka... fan den hanterar ju bara drivhjulen väl??? :???:
Har ifs inte kollar bakre givarna men de lär ju inte påverka traxen kan man ju tycka... fan den hanterar ju bara drivhjulen väl??? :???:

Håller med, tycker designen ändå […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]