Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Man SKA ha bästa däcken bak, det har inget med bilens drivning att göra.
Bästa däcken bak, på grund av att man inte ska få sladd, vilket kan inträffa i en "dum" sitration annars.

Framdäcken kan man vrida så dom roterar i rätt riktning o då klararmasnig med mindre mönsterdjup där.

det är korkat att tro att man är bättre än natrurlagarna.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Misstänker att väglaget var "Riktigt" vinterväglag med hårdpackad vit snö, inget salt och ingen sandning, dvs en riktigt hård och hal yta.
Min gissning är att orsaken under ovanstående premisser är att Du kör dubbfritt.

I och med ett bilbyte åt frun här i höstas så kom 1:a bilen med dubbfritt in i huset. I och med detta har jag kunnat jämföra 2 tunga bilar, dvs den gamla Voyagern med Dubbade NF-5( 1 säsong gamla) mot en XC90-06 med odubbade Nokia WR (Gissningsvis 1-2 säsonger gamla, 8mm markering var synlig på alla 4 däcken) samt även mot min V70 med Hakka-5. (helt nya)

XC90 med de odubbade var underbar så länge vi pratade ren asfalt och löst snöslask, men när vi gick över till kallt och hårdpackad vinterväg enligt ovastående premisser blev det riktigt läskigt redan i låga farter, precis som Du beskriver ovan.

Naivt nog trodde jag inte att skillnaden skulle vara så enorm när man hört alla förståsigpåare som på senare år hävdat att dubbfritt är frälsningen mot allt ont.

Känns surt när man köpt en bil med i stort sett nya (7-8mm) vinterdäck att ringa däck-ola och beställa nya dubbade däck, men jag låter inte familjen åka en meter till utan dubbar på den bilen.

Men jag tror utan att ha varit just där, men med tanke på att jag sedan ett antal veckor haft riktigt underbart vinterföre utanför knutarna, att boven i dramat är avsaknad av dubb.
Detta i kombination med att den är tungt lastad inkl takbox så blir det nog inte bättre än så.

//
Micke
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Kan meddela alla som föreslår bästa däcken bak att där är dom redan, eller rättare sagt alla är näst intill lika, 6mm bak 5,5 fram.
Absolut inte billiga däck, 16" Goodyear dubbfria från Volvo handlaren med orginalfälgarna rullat ca 1500mil.(bilen 4500 mil)
I takboxen var det enbart 3 par skidor och 1 bräda och bilen var så jämt lastad som man kan, dessutom de tyngsta prylarna längst fram mot ryggstödet, absolut inget överlast då jag såg bakåt över packningen.
Varken V50 eller V40 som jag kört tidigare har haft den här typen av uppträdande, de har dessutom varit fullknökade i lastutrymmet och i boxen.

Föret var halt, mycket halt men inte packad snö utan svart asfalt med ett tunnt lager is, det var som värst mellan -10 till -16 , kallare så blev vägbanan tydligen strävare.

Intressant idé med att använda lägre ringtryck, skall provas nästa gång jag råkar ut för detta väglag.
Användarvisningsbild
av isak
däcktrycket bör du lägga på min 3,3 med den lasten du beskrev i inledningen! har full förståelse för att din bil blir swajig. har sagt tidigare TITTA VAD DÄCKTILLVERKAREN ANGER FÖR MAXTRYCK står i en ruta på de flesta däck kan tänka mig dina 16" hamnar 3,5-3,7 kan bli lit stötig? men den konstruktionsmissen får bilfabrikanten ansvara för!
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja mycke luft ska du har !!!

Sen kan det ju var så att hjulinställningen är feaktig.
Men om det n var halt (is) så biter ju dubbfritt dåligt.
Jag kör själv på dubbfritt o kommer inte byta, men jag vet att det är en kompromis, när det är is så är det halt.
Jag hör helst på däck med hög hastighetsklass, då jag upplever dom som stabilare. (stadigare däckstommar)

När det gäller bästa däcken bak, så kvittar ett om det bara skiljer 0,5mm, då kan man ha dom hur man vill
Ju djupare mönster du har, ju mer kan det skilja (åt fel håll) utan att det gör nått.
8m bak i 10mm fram är ingan problem. men hör inte på 6mm bak o 8mm fram.
av hansjkpg
Blixnabb skrev:Har en V70N -08 Classic som beter sig mindre bra på vägen.
Var till fjällen i förra veckan, som bekant var (är) det relativt kallt där -10 till -30.
Naturligtvis med hela familjen och takbox mm.
Dubbfria vinterdäck 16" med ca 2,6 bar i, har inte kunnat se något konstigt slitage på varken s eller v däcken.
När vägen var hal så märktes det genom att bilens bakända förflyttade sig aningen sidledes.
Detta inträffade i hastigheter från 70 och uppåt, och var inte ett direkt roande beteende, tilläggas kan att även frugan som satt i fram/baksätet kännde när det släppte.
Alla andra V70 drog förbi som små blå, så det känns som att något med bilen är skumt.

Någon som har några ideér på vad som kan vara problemet
.
Hur GAMLA är däcken ? köpte själv halvbilliga däck för två år sedan till en annan bil och märker redan att dom är svajiga.Har man lyckats köra ner vinterdäck till 6 mm så är jag själv tveksam till hur bra dom egentligen är , tycker inte man sliter något på dom.
Användarvisningsbild
av CarMan
mönsterdjupet andvänder du i slask, regn & lös snö.
på is spelar det ingen roll om du har 6 eller 3mm mönster.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har kört "några" olika bilar nu när det varat halt (svart is) o det är väldigt halt med nästan alla däck, o bilen beterisg inte som dom brkar, jurt av den anledningen til att man faktiskt kör fortare än vad man har friktion att göra. Svårt at jämföra från år till år, då det inte alltis är så här halt på lansvägarna. (jag har fått förmig att pudersnön polerar den frusna vägen)
av hansjkpg
CarMan skrev:Jag har kört "några" olika bilar nu när det varat halt (svart is) o det är väldigt halt med nästan alla däck, o bilen beterisg inte som dom brkar, jurt av den anledningen til att man faktiskt kör fortare än vad man har friktion att göra. Svårt at jämföra från år till år, då det inte alltis är så här halt på lansvägarna. (jag har fått förmig att pudersnön polerar den frusna vägen)
.
Stämmer bra, Pudersnö polerar upp vägen så det blir halare.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vet att jag vid några få gånger i mitt liv varit med om att man åker på en väg, sen helt plösligt så känns bilen konstig, man kan inte ta på vad det är, men nåt är fel. När man "tittar" på bromspedalan o det får hjulen att låsasig så trillar poletten ned... Hmm, det är satan så halt här...
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]