- mån 11 jan 2010, 09:34
#364871
Appel skrev:Jag vill minnas att det finns skattregler i andra länder som straffar bilar med motorer över 2 liter, bl a Italien, och då är det kanske intressantare att lansera "små" motorer i sådana länder först. Obs, det är bara min personliga teori!
Den regeln är såvitt jag har förstått borttagen vid det här laget och ersatt med CO2 beskattning istället i Italien. I stort sett alla "vanliga" bilar numera i Italien är diesel numera.
För övrigt håller jag med om att 0,81 lit/mil verkligen inte är något att hänga i julgranen för en liten två liters fyra.
Och etanoltjatet som vissa håller på med hela tiden - lägg ner! Om 2 år när förmånsvärdesrabatten tas bort i Sverige kommer försäljningen av etanolbilar gå ner till noll. Där den ska vara.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i