Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Appel
Jag har Four-C i min XC60 och är supernöjd med komforten i "Comfort"-läge, den filtrerar t.ex när det är skrovlig väg efter plogbil eller på gatsten. Jag har testat XC60 utan Four-C och upplever att det är stor skillnad i uppträdande till Four-C´s fördel, tveklöst värt pengarna! Vad gäller styrningen så styvas den upp i "Sport" och "Advanced"-läge om man valt till progressiv hastighetsberoende servostyrning.

Vad gäller laminerade rutor så har jag det i min XC60 och vet inte om det inte har funnits i någon annan XC60 som jag testat, men jag vet att skillnaden mellan min första V50 MY04 utan laminerade rutor och min andra V50 MY08 med laminerade rutor var rätt så stor, men det berodde säkert till viss del att MY08 var faceliftad med bland annat bättre ljudisolering om jag inte missminner mig.
Användarvisningsbild
av supersonic
Amli skrev: Jag kan bara instämma!! Även jag har laminerade glas samt Four-C, fast på en XC70. Du kommer inte att ångra dig om du väljer till Four-C chassi.
Jag gissar på att en XC60 även utan laminerade glas är tystare än en Audi A6 då jag inte tycker den är så tyst. Först i och med faceliften -09 tycker jag att A6:an blev lite tystare.

Men mig veterligen har Four-C chassi ingen som helst inverkan på växellådan och växlingarna.
Ok, låter som att Four-C verkligen kan vara värt 16000 kr även om man mest vill ha det för komfortens skull. Gillar XC60 stolarna + Four-C, mums! :)

Kul att vi delar samma uppfatting om A6, Amli. Dock så vet jag bara hur A6 var med Adaptiv luftfjädring som inte direkt försämrar åkkomforten... :D Men BMW 5-serie har jag alltid hållt som den tystare av dessa två.

OK! Laminerat glas har nog inte lika stor betydelse som på S40N/V50 som XC60 för ljudkomfortens skull. Men man ska nog satsa på det ändå! Varje liten grej gör skillnad...

Då är det bara en liten fundering kvar... progressiv servo eller standardstyrning för komfortens skull (mycket komfort nu! :D )? Är standardstyrningen hyfsat lugn vid landsvägskörning? Vill ha en smooth ride. :)

Bästa med forum... ibland ger man svar och ibland får man svar...
av Twendor
Standardstyringen på Xc60 er god, men ønsker man å ha et valg for en billig penge velg hastighetsberoende servo.
Du velger selv hvilken instilling du ønsker i menystyringen, samt at den justeres etter hastigheten.
På sommeren med 18 toms felg benyttet jeg vanligvis normalinnstillingen(midtstilling).
Og nå på vinteren med snøføre går det mest på innstillingen høy(mere motstand).
Jeg har også 18 felger på vinteren. Medmye småkjøring i by og med parkering velger jeg ofte lett innstilling, mindre motstand. Et supert system, vesentlig bedre enn på min forrige V70.
Bestemte meg når jeg kjøpte den forrige bilen at dette var unødvendig utstyr, og at styringen ble for myk. Men dette ble endret når jeg prøvekjørte S80.
Der fungerte menyinnstillingen med egne valg så godt at det ble krysset av på bestillingen av Xc60. Og vil velge dette på neste bil også. Er det flere som kjører bilen, kan jo alle få en servo tilnærmet sitt ønske.
Info: Endring av servoens motstandskraft må bare foregå når bilen står stille. Men gjøres på sekunder fra rattet, eller menystyringen.
Användarvisningsbild
av Appel
Lägg till progressiv hastighetsberoende servostyrning!! Jag har alltid min inställd i minst motstånd och då är den väldigt lättstyrd i stadstrafik och vid fickparkeringar men ställer autmatiskt om sig när man väljer Sport eller Advanced i Four-C och blir perfekt vid landsvägskörning. Jag har testat XC60 utan progressiv servostyrning och tyckte att det var alldeles för trög och okänslig styrning.
av XCThord
Appel skrev:Lägg till progressiv hastighetsberoende servostyrning!! Jag har alltid min inställd i minst motstånd och då är den väldigt lättstyrd i stadstrafik och vid fickparkeringar men ställer autmatiskt om sig när man väljer Sport eller Advanced i Four-C och blir perfekt vid landsvägskörning. Jag har testat XC60 utan progressiv servostyrning och tyckte att det var alldeles för trög och okänslig styrning.
Instämmer helt!
Progressiv servo ett måste på nya Volvo :)
Användarvisningsbild
av supersonic
Appel skrev:Lägg till progressiv hastighetsberoende servostyrning!! Jag har alltid min inställd i minst motstånd och då är den väldigt lättstyrd i stadstrafik och vid fickparkeringar men ställer autmatiskt om sig när man väljer Sport eller Advanced i Four-C och blir perfekt vid landsvägskörning. Jag har testat XC60 utan progressiv servostyrning och tyckte att det var alldeles för trög och okänslig styrning.
Till R-design går det inte att köpa till prog. servo då den standard redan är specialkailbrerad verkar det som för R-design. Fast till Four-C går det såklart!
Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !