Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompak
Min pendlar mellan 0,82 - 0,89 hittills. Gällande takräcke så hade SAAB en smart lösning. genom en spak man drog i så fälldes överdelen av takräcket ner på sidan av bilen så man enkelt kunde lasta av det som var på taket. Finns inget motsvarande till Volvon?
Användarvisningsbild
av kave
Tänk på att skatten på en D5 är nästan 10.000 per år. Cirka 7000 dyrare än 2.5T. Det blir många mil för att spara in skillnaden.
Låt säga att 2.5T dricker 1.2 och D5 0.9. Skillnaden i driftskostnad blir då 4,35 kronor per mil om dieseln är en krona billigare (vilket är väldigt ovanligt). Då måste du köra minst 1700 mil innan det är lika kostnad.
I högkonjunktur är prisskillnaden den omvända.
Användarvisningsbild
av kalhygge
om du kollar en xc90 som har D5 185hk / partikelfilter, asså 2006 å nyare, så e skatten "bara" 8000:-
Som hittat!! Kan tänka mej att motsv. XC70 e lite billigare såklart, men att snacka kronor o ören hit å dit e ju nästan lite onödigt..
Användarvisningsbild
av MatsJoha
Kollade en XC90 D5 på Transportstyrelsens hemsida och skatten var 6993, eller ca 250 kronor mer än för den XC70 jag har idag. Eftersom jag skulle ha en XC90 var inte bensin ett alternativ, för XC70 finns det väl fortfarande bensinare som kan vara vettiga...
Användarvisningsbild
av kave
Normalt kör man väl inte diesel för att det är dyrare att köra än bensin. Man tar nackdelarna med diesel för att det just är billigare att köra.
När dieseln är 1,50;- dyrare än bensinen som den har varit ett par år så tar det låååång tid innan det blir billigare att köra diesel.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Summum skrev:För mig finns inget alternativ, gillar ljudet och vridmomentet i en diesel.
Vad är det för nackdelar?
Priset och svenska politikers dieselhat? Det var inte så många år sedan politiker lade förslag om att genom skyhöga skrotningspremier ville skrota ut större delen av dieselbeståndet av personbilar.
Användarvisningsbild
av kave
Summum skrev:För mig finns inget alternativ, gillar ljudet och vridmomentet i en diesel.
Vad är det för nackdelar?
Skojar du?
1. Vibrationer i hela registret, särskilt på tomgång.
2. Väldigt smalt effektregister som gör att man får planera sina växlingar
3. Handskar måste användas vid tankning för att undvika diesel på händerna

Jag gillar iofs att köra disel med, men om jag kunde köra en T6 för samma pengar skulle jag göra det alla dagar i veckan.
av UffeXC
Vibrationerna kan jag förvisso hålla med om, men i övrigt så går dieseln på lägre varv vilket gör mkt för körkomforten.
Köpet man diesel så kompletterar man med automat så det är inget problem
Har tankat diesel de senaste 5 åren och har vid ett enda tillfälle upplevt att handskar behövts
Användarvisningsbild
av kave
UffeXC skrev:Vibrationerna kan jag förvisso hålla med om, men i övrigt så går dieseln på lägre varv vilket gör mkt för körkomforten.
Köpet man diesel så kompletterar man med automat så det är inget problem
Har tankat diesel de senaste 5 åren och har vid ett enda tillfälle upplevt att handskar behövts
Om du läser vad trådskaparen skriver så är det manuell som gäller.
Volvos Automatlådor är ju helt kass, särskilt med Diesel så varför man väljer den förstår jag inte. Dessutom spär den ju på förbrukningen ytterligare.
Bensin dunstar från slang och handtag, det gör inte diesel, säger sig självt att det kladdar.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]