Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
isak skrev:jag skrev ju ½ tums armerad trädgårdslang ( den som har korslagd fiberväv). kostar 50 lappen 25 met- på exvis jula skär upp den på längden ca 15 cm hissa bilen packa in den så långt det går i det nedre fjädervarvet, givetvis öppningen på slangen inåt.det är inte optimalt men håller AVSEVÄRT längre än volvos ENGÅNGSEMBALAGE VACKERT FORMGJUTET SOM FJÄDERN.
isak

ps du får ut till många byten ur budgetslangen.
Ok tackar för infon. Ska kolla upp. :-)-)
Användarvisningsbild
av helgonet1
helgonet1 skrev:
isak skrev:jag skrev ju ½ tums armerad trädgårdslang ( den som har korslagd fiberväv). kostar 50 lappen 25 met- på exvis jula skär upp den på längden ca 15 cm hissa bilen packa in den så långt det går i det nedre fjädervarvet, givetvis öppningen på slangen inåt.det är inte optimalt men håller AVSEVÄRT längre än volvos ENGÅNGSEMBALAGE VACKERT FORMGJUTET SOM FJÄDERN.
isak

ps du får ut till många byten ur budgetslangen.
Ok tackar för infon. Ska kolla upp. :-)-)
En sak till - slangen ska alltså sitta under den nedre fjädervarvet men finns det inte risk för att slangen lossnar?? ??:-/
Användarvisningsbild
av isak
det undre varvet rör sig obetydligt då bilen är belastad, iakta fjäden vid bel- bil så förstår du vad ja menar, i,½ varv ligger redan i kontakt, det är där gnisslet uppstår. knöka bara ner isoleringslangen så långt du kan. använd gärna en kil för att underlätta att få ner den så djupt som möjligt. ovannämda har med fjäderns progresitet att göra.
isak
Användarvisningsbild
av Alucinor
per brand skrev:Har ett kluckande ljud som kommer när man kör sakta på ojämnt Underlag. Verkar vara mera ljud när det är kallt. Bilen är en v70 classic som gått 3100mil. Volvo verkstan hittar inget. Dom säger att det är ett normalt arbetsljud mao dom vet inte vad det är! Ljudet kommer framifrån vänster låter det som. Någon med liknande problem eller som har en lösning???
God jul
Per
Fick du ordning på oljudet?
av henrikjohansson82
Tja,

hade själv oljud höger fram på min xc70-2004

Lyfte upp den och fick se att volvos orginal skydd mellan fjädrarna och tallrikarna hade åkt ur! Jag satte på fjäderspännare, tog kofoten och satte dit dom igen!

Nu är oljudet borta!

Nästa gång kanske jag byter till trädgårdsslang jag också!

Lycka till!
av burtan
Jag har skrivit i en annan tråd om exakt samma sak och felet på min bil var just isolatorn som hade halkat upp på fjädern. Oljudet i min bil försvann i alla fall:)
Användarvisningsbild
av smygaren
Hejsan!
Har haft samma på min 04:a. Slangen ni pratar om heter "30639285". Men det kan också vara krängningshämmarna och de ska vara lätta o byta själv.
Användarvisningsbild
av isak
½ tums armerad trädgårdsslang som skärs upp på längden och sticks på de nedre fjädervarven vid avlastad framvagn åtgång ca 50-40 cm. har funkat klockrent i 2 år för mig. finns ingen anledning att köpa original!
Isak
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr