Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur har du gjort dom andra gångerna när motorn INTE har blivit varm enligt mätaren inne i bilen ?? Har du känt efter om kylaren har blivit varm ?? Eller är den så kall som tempmätaren visar ?? Tycker det låter som Freds förslag med tempgivaren. Var bor du ifall någon kan hjälpa dig läsa ut ev. felkoder ??[/quote]

Ja bilen är så kall som tempmätaren visar, trodde ju först det va som den inte hann bli varm, har inte så långt till jobb. Men den blir inte varm oavsett hur lång tid man kör. Står man länge på tomgång, kanske en kvart - tjugo minuter så kommer den till slut upp på normaltemperatur. En kompis trodde det skulle va fel på termostaten? Kan ett fel på termostaten göra så att bilen beter sig så (mätaren stiger och motorlampan tänds)? Eller om det är den tempgivaren, kan den göra så att bilen aldrig går upp i normaltemperatur?[/quote]

Ska inte svära härinne , men är osäker på termostaten , öppnar inte den så blir väl motorn varm men kylen kall eller är det tvärtom , rätta mig alla medlemmar.
Jag skulle tro att du har fel både på termostaten och tempgivaren.

När termostater pajar så är det nästan uteslutande så att de tappar förmågan att stänga. Därför kommer bilen inte upp i normal arbetstemperatur om man inte står still väldigt länge på tomgång.

Om tempmätaren slår i toppen utan att motorn blivit varm så tyder det på en felaktig tempgivare. Detta har jag dock ingen personlig erfarenhet av utan går mer på logiskt tänkande och det jag har läst.
Fred skrev:Jag skulle tro att du har fel både på termostaten och tempgivaren.

När termostater pajar så är det nästan uteslutande så att de tappar förmågan att stänga. Därför kommer bilen inte upp i normal arbetstemperatur om man inte står still väldigt länge på tomgång.

Om tempmätaren slår i toppen utan att motorn blivit varm så tyder det på en felaktig tempgivare. Detta har jag dock ingen personlig erfarenhet av utan går mer på logiskt tänkande och det jag har läst.
Nu har jag något att gå på iaf, tack så mycket. Har en kompis som kan byta termostat, men kan man byta en sån tempgivare själv? Var sitter den?
zaeta skrev:

Nu har jag något att gå på iaf, tack så mycket. Har en kompis som kan byta termostat, men kan man byta en sån tempgivare själv? Var sitter den?
Sök på detta forumet efter tempgivare , ska finnas något , är nog inget svårt att byta , lycka till

Tack Fred*S*
Motortemp. max trots att bilen är kall?
har fått samma proplem på min V70 -02 och har Även bytt till ny tempgivare ..hände inget alls ???
vrider på nyckeln och direkt åker tempgivaren upp till max ...någon som har en aning
lars64 skrev:Motortemp. max trots att bilen är kall?
har fått samma proplem på min V70 -02 och har Även bytt till ny tempgivare ..hände inget alls ???
vrider på nyckeln och direkt åker tempgivaren upp till max ...någon som har en aning

Regel nummer 1 är ju att läsa ut felkoder först.
Fick samma problem igår på min s60-01 140hk. Känns som ett virus... :(
Misstänker dock att det är givaren som är trasig alt kabel-problem. Tempmätaren går upp på max bara jag vrider nyckeln utan att starta trots att motorn inte körts på 12 timmar och det är -10 ute. Borde inte rimligen bilen varna för maxtemp om den inte får signal från givaren?

Var sitter givaren på en s60 140hk?

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]