Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det känns ju onekligen lite olustigt om det nu skulle vara så att det bara är tryckgivaren.

Va han sa när mekanikern ringde första gången var att styrenheten var stendöd och att det skulle kosta 17000:- att laga för att styrenheten endast såldes i paket. Jag vet inte vad han menade med det, men det måste väl ska gå att få tag på en tryckgivare utan att köpa hela styrenheten?

Jag tog fel på verkstaden förövrigt...det är inte Bilia. Dom heter Bilbolaget, jag var så säker på att det var Bilia :oops: Hur som helst är det en auktoriserad volvo-verkstad.

Jag får avvakta på Haldex och se vad dom säger.
Det är ett känt fel.
& det finns bra felsökning i Vida för felet
sen finns det bra info om felet i TIE.

Det är som redans nämts en tryckgivare som ska bytas, är inte specielt svårt att göra.

Det behöver inte alls vara nått fel på den verkstan !!! Därimot är mekanikern inkompitent.
Jag har nu kopplat upp min bil på en egen felkodläsare.

Får koden: DEM-000B och inte 0002 som dom gav mig...mycket konstigt..

DEM-000B är för oljetrycket..

Jag får ge mig till tåls tills haldex hör av sig på måndag så får vi se vad som händer. Jag håller er underrättade :)
Diagnostic trouble code (DTC) information DEM-000B

Condition

The differential electronic module (DEM) checks if the signal from the oil pressure sensor is within the permitted range by comparing the actual value with a calculated value.
If the actual signal deviates too much from the expected value the control module interprets this as a fault and the diagnostic trouble code (DTC) is stored. The diagnostic trouble code (DTC) is also stored in the event of faulty signals from the brake control module (BCM).
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when driving.

Substitute value
-Four wheel drive is disengaged.

Possible source

-Damaged control module.
-Faulty signals from the brake control module (BCM).
-Damaged AOC unit (mechanic clutch).
-Oil leak.

Fault symptom[s]
-Four wheel drive is not functioning.

Ifrån Vadis..
knekor skrev:Aha, så då kan det ju vara så att han har gett mig fel kod bara. Då kan han ju fortfarande ha rätt om styrenheten.

Återstår att se, men jag är inte helt nöjd över bemötandet.
En anmälan till M R F tycker jag iaf är minimum, ett snack med VDn på firman är ett måste, den Meken skall VÄCK.
Freddie

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]