Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lilj
Lenke skrev:Tjena!

Hade samma problem med en S80 en 00:a som jag hade i jobbet. Satt inga sk plastskydd under den bilen. Bilen skottade upp massor med skit i bakfälgarna, skakade i hela bilen typ så mkt så man va rädd att grejer skulle lossna :evil: Är samtidigt mkt noga med att bilarna jag kör inte ska ha nån obalans, dålig kombo! Hade original plåtisar på den och enligt både verkstad och däckfirman så är fälgarna för täta...skiten bygger på inne i fälgen sedan lossnar det nån kaka och då börjar det skaka. Själv löste jag det på det jobbiga viset...lyfte bilen 1gång i veckan samtidigt med tvätt och spolade rent fälgarna grundligt innifrån så all skit försvann, funkade i 1 vecka ca sedan skakade bilen igen! Skulle tro att "öppnare" alufälgar skulle funka bättre, då trycks ju en del skit ur samtidigt som det är mkt lättare att spola rent.

Känner ingen mig. Tvättade också ca en gång i veckan förra året. Tror du har en poäng faktiskt fälgarna är rätt så täta dom jag har iallfall. Riktigt svårt att få riktigt rent. På slutet hade jag inga vikter kvar pga mitt tvättade med högtryck. Lite ilska på det också som gjorde att man inte var så försiktig. Om man slavade när man tvättade fälgarna var det nästan bara att vända och göra det riktigt för bilen började vibrera direkt.

Alla jag pratat med som har s60,s80 v70 så är det ingen som har ett problem. Ingen har samma fälgar som mig så man börjar ju fundera om det är det som är problemet?
Användarvisningsbild
av leiwi
tror faktiskt att du är inne på rätt spår, det finns ju en massa fälgar som är estetiskt tilltalande men som inte är provade funktionsmässigt , för jag tar för givet att detta inte är orginalfälgar eller annat erkänt märke, verkar ju som dina fälgar fungerar som sugande turbiner.
av Tartryffel
Mina är originalfälgar, plåt, 16 tum, de där med en ring med hål. Helt omöjliga att spola från utsidan, j-a skit om du frågar mig.
Användarvisningsbild
av isak
som jag skrev tid- jag har volvosORIGINAL lev med bilen ny! är luftströmmar under bilen som är ogynsamma vilka fyller fälgarna med skit! dom som alldrig har haft problemet kanske inte varit på en grusväg heller?
isak
av Cedrix
Har samma problem med min bil, provat 4st olika fälgar med samma resultat.
Värst är det denna årstid när det är kring 0 gradigt.

Berätta gärna om plstbitarna fungerar, har sett en del V70:isar med dessa.
Användarvisningsbild
av isak
har ingen erfarenhet då jag fick reda på de fanns sena delen mars i år?jag vet i vår.
isak.
Användarvisningsbild
av B4B
Det blir mindre skit i fälgarna med plastflärparna, men även dom slits med tiden och funktionen avtar!
Öppnare fälgar är att föredra, det fastnar inte lika mycket skit i sådana.
Det är de erfarenheter jag har av dessa fälgar Miram 7 x 16" på två st. S80 awd.
av -94 9000 2,3T cse
Nysnö är ett elände med min S80, med standard plåtfälgar. Snöröken packas i fälgarna direkt.
av VolvoNisse
Hej!
Jag har alltid problem på vintern med att bakhjulen fryser fast på min V70, ibland släpper det med en smäll när man börjar köra men ibland kan det vara så hårt fastfruset att jag får värma bakhjulen med varmluftspistol och tina bort all snö och is som packats på insidan av fälgen, värst är det när det kommit 5-10 cm nysnö och vägarna är oplogade, då fastnar bakhjulen alltid.

Har standardfälgar, 15" plåtfälgar till vinterdäcken, har funderat på att testa med alufälgar Lysithea, om det funkar bättre, de är mer öppna än plåtfälgarna.

/VolvoNisse
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]