Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tyckete det helt klart lät som servo pumpen. men det ska ju givetvis inte låta högt.

här du ljudet om du sitter inne i bilen & startar, bilen får inte stå nära en vägg eller annat fordon.
av NCR
CarMan skrev:Jag tyckete det helt klart lät som servo pumpen. men det ska ju givetvis inte låta högt.

här du ljudet om du sitter inne i bilen & startar, bilen får inte stå nära en vägg eller annat fordon.

Japp, jag hör det även om jag sitter ute på en öppen parkering ja fast bara om motorn är kall...fast då "piper" det mer än "tjuter" med tanke på all ljudisolering. Det tjuter desutom högre ju kallare det är verkar det som!?
Användarvisningsbild
av Loner
ACn, vattenpump, servopump eller nått sånt?

Carman får nog komma med tips & idéer hur man kollar om det är nån av dem? :roll:

/L
av NCR
Loner skrev:ACn, vattenpump, servopump eller nått sånt?

Carman får nog komma med tips & idéer hur man kollar om det är nån av dem? :roll:

/L
Jag skall som sagt till Bilia efter lunch så får han kika på det. Jag öppnade huven imorse och spelade in ljudet igen, denna gång blev det rätt så mycket högre volym kan man säga:

http://www.thefellowship.se/tjut2.amr

Jag börjar med att hålla telefonen över servopumpen dvs lägst till vänster och för sedan telefonen långsamt mot höger sida av motorn.
Användarvisningsbild
av Loner
NCR skrev: Jag skall som sagt till Bilia efter lunch så får han kika på det.
Skall bli spännande att höra Bilia's "dom"
(har inte möjlighet att lyssna på *.amr på jobbet)

/L
av NCR
Sådärja, nu är remmen bytt.

Åker hem och låter bilen svalna under några timmar, går ut och....det låter lika-fecking-dant.

Så på måndag blir det ett litet samtal till min hårt prövade meck och så får han behålla bilskrället över natten så han hör själv hur det låter.

Jag blir allt mer säker på att carman har rätt, men vi får se till veckan.

(Jag har ju en ny fin rem nu i alla fall.. :) )
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:Sådärja, nu är remmen bytt.

Åker hem och låter bilen svalna under några timmar, går ut och....det låter lika-fecking-dant.

Så på måndag blir det ett litet samtal till min hårt prövade meck och så får han behålla bilskrället över natten så han hör själv hur det låter.

Jag blir allt mer säker på att carman har rätt, men vi får se till veckan.

(Jag har ju en ny fin rem nu i alla fall.. :) )

såja inte vara sur nu, det fixar sig som du brukar säga till mig
av NCR
greeeken skrev:
såja inte vara sur nu, det fixar sig som du brukar säga till mig
Jag är inte sur, snarare lite besviken på att det inte hjälpte. Men eftersom Bilia gör allt de kan och det inte kostar mig mer än omaket att köra dit så är jag lugn.

Dessutom, när jag provstartade bilen i morse (2+ grader ute) så lät det inte ett dugg. Vi får väl se vad som händer i veckan när det blir kallare igen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Låter det normal högt så är det inget man kan göra.
låter det för högt är det servopumpen , eller möjligtvis tryckslangen till denna.

ni undrar hur man kollar om det ät servon. eller typ ac:n. man får lysna med ett stetoskop, med spetsig ände.
av NCR
CarMan skrev:Låter det normal högt så är det inget man kan göra.
låter det för högt är det servopumpen , eller möjligtvis tryckslangen till denna.

ni undrar hur man kollar om det ät servon. eller typ ac:n. man får lysna med ett stetoskop, med spetsig ände.
Jo, precis. Det sa min meck också, men eftersom bilen bara låter illa när den är kall så kommer den att få tillbrínga natten hos Bilia så mecken får lyssna själv på morgonen. Jag tror det är enda möjligheten att hitta vad det nu är.

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Försökte mig på en bromsservice (t[…]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]