Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tofulus
Nåja liten update.
Oljetråget plockades bort, inget fel i motorns nedre del. Så antagligen ett vevstakelager.. Kompressionen mäts på onsdag, och så skall väl motorn småningom plockas isär och se om den går att återuppliva.
Har lite funderingar med att sätta i en T5-motor ifall den som är i nu är allt för sliten. Har hört att det borde gå om man byter ECUn som sitter i svarta plastboxen till vänster om motorn framifrån sett, men att det kanske skiljer lite på någon kontakt? Någon som vet mer exakt? Bilen som jag har nu är automat, går en motor som det har varit manuell växellåda på rakt fast i den automaten jag nu har, eller är det något man bör tänka på?
Och så slog en annan tanke mig.. Om jag skaffar en T5-motor, flyttar över generator, start och diverse grejor från gamla motorn, använder spridarna, styrbox och all annan el från min B5254T.. Skulle det gå? Passar generator, start osv. rakt på T5:an? Tacksam för svar :D

Och så måste jag tacka alla som har skrivit här tidigare, verkligen ett toppenforum!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Marlboroman skrev: Till en awd lär manha ett awd-block, medans man kan efter vissa modifieringar montera ett awd-block i en fwd.
Jag har satt i en motor från en fwd i en awd. Enda problemet är att man får slipa ur lite i blocket för vinkelväxeln. Som jag slet innan jag såg att det var en urfräsning på den gamla motorn. (S)
Men tvärt om borde inte vara några problem?

Tofulus:
Håll dig så nära samma motor som möjligt om du vill slippa problem. Det finns alltid en massa små skillnader som man upptäcker efterhand... Men om du ska byta motortyp, så byt bara motor. Topp, block, tråg. Allt elektriskt stannar i bilen.
Användarvisningsbild
av Tofulus
Update:
passar en "italienimport" T5R-motor i bilen? Alltså en 2,0T... då skulle jag byta hela motorn, spridare samt ecu.. några problem som kan uppstå här? Gamla motorn är alltså en B5254T, och bilen är framhjulsdriven, automat.
Användarvisningsbild
av Tofulus
Nåja då var en B5254T-motor beställd, uppskattad leveranstid 2 veckor, jihuu! Kommer säkert en garagetråd när bilden är i skick... :D
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]