Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kojje
#340890
metalHJ skrev:Ser att ni pratar om lättrycksmotorn, som även jag har i min!

Hur är det med chiptrimmet? Krävs det bara modifiering av databoxen för att få samma effekt som en "riktig" T4'a? Inga mekaniska ingrepp?

Rimligtvis borde ju original fulltrycksmotorn vara kraftigare byggd för att hålla för den extra effekt som blir vid fullt laddtryck. Man tycker ju rent spontant att lättryckaren då borde utsättas för onormalt stort slitage, och lättare få lagerras m.m. Någon som är insatt i hur lika motorerna är varandra? Vad den mekaniska skillnaden är så att säga?
Ja det räcker med chippning (Modifiering av databoxen) för att öka effekten upp till ca 200hk (beroende på trimmarens program) inga mekaniska ingrepp krävs tändning,soppa och laddtryck styr via eletronik.
T4:ans turbo har ett större avgashus och kan därför pumpa mera luft än 2.0T och visst sliter det lite extra på turbon när du ökar effekten efter som man då ofta ligger nära gränsen av vad turboaggregatet klarar av men dom klarar sig ändå bra och det handlar inte om att byta turbo en gång om året för att du chippat sköter man oljebytet ordentligt (efter som turbon är oljekyld) så går aggregatet inte nämnvärt kortare en ett där man åker på orginal,2.0T blir dessutom riktigt rolig utan att bli hysterisk med ett chip.
Själva motorerna skiljer inte mycket i grunden tidiga T4:an var 1.9liters men blev sedan 2l motor den oxå annars skiljer bla kamaxlar och kolvar men effekten av endast chippning på motorn i slitage är försumbar.Motorerna byggs för att fungera i många olika länder även dom med lite sämre kvalité på bensinen därför finns möjligheten till att öka effekten såpass mycket med enbart chip.Men åter igen så har du ökat effekten och service intervallet är inte gjort efter den ökade effekten och kör man lite hårdare bör man byta oljan lite oftare.
Användarvisningsbild
av gaggi77
#340938
Motor är bygd att klara 70% av sin 100 procentiga kapacitet. Om du trimmar en 2,0T med steg 1-2, då får du 205hk istället för 163hk eller T4 med steg 3 , 250hk isället för 200hk. Då är du nära max kapaciteten som den motor klarar, sen om du vill yterligare höja effekten då måste du byta ut kolvar, turbo, kamaxlar osv. :)
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]