NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag vet hur färd datorn räknar ut bränsleförbrukningen!

den tar endast info från ECM & den räknar ut det på tiden bränslespridarna för varje cylinder är öppen i kombination med det bränsletryck man har, på så sett får den fram en bränslemängd.

detta är enda data den andvänder.

det fins inget som nånstans mäter hur mycke bränsle värmaren tar, så den datan kan inte räknas med.
Täcka för grillen gör ingen skillnad eftersom termostaten inte skickar någon kylvätska ut i kylelementet förrän motorn är upp i full temperatur.

Jag har en helt annan motor men tycker också det kan ta en bra stund innan det blir riktigt varmt. Ett litet tips bara: om man ställer om manuellt så den varma luften som ändå skapas under uppvärmning strömmar ur front/mitten-spjällen ger snabbare en behaglig temperatur kring kroppen. I auto-läget går alltför mycket luft upp mot rutan.
CarMan skrev:jag vet hur färd datorn räknar ut bränsleförbrukningen!

den tar endast info från ECM & den räknar ut det på tiden bränslespridarna för varje cylinder är öppen i kombination med det bränsletryck man har, på så sett får den fram en bränslemängd.

det fins inget som nånstans mäter hur mycke bränsle värmaren tar, så den datan kan inte räknas med.
"Bilen startar värmaren själv och förbrukningen är konstant vid drit. Borde vara en enkel sak att låta datorn räkna med det.
StringerBell skrev:Täcka för grillen gör ingen skillnad eftersom termostaten inte skickar någon kylvätska ut i kylelementet förrän motorn är upp i full temperatur.

Jag har en helt annan motor men tycker också det kan ta en bra stund innan det blir riktigt varmt. Ett litet tips bara: om man ställer om manuellt så den varma luften som ändå skapas under uppvärmning strömmar ur front/mitten-spjällen ger snabbare en behaglig temperatur kring kroppen. I auto-läget går alltför mycket luft upp mot rutan.
Hej.
Min erafarenhet är anorlunda.
Det är inte bara vattnet i kylaren som kyler, det är en hel del kall luft som träffar motorn och kyler den direkt.
Det var därför som Volvo hade kylar täckning till 244 / 245 som "orginal" tillbehör att sälja
Värmen i bilen blir snabbt ok, brukar köra manuelt men +5grd ute 70Kmh på konstantfarthållaren så tar det över 3 mil innan tempmätaren når "normalläge" rakt upp.
jaj skrev:

"Bilen startar värmaren själv och förbrukningen är konstant vid drit. Borde vara en enkel sak att låta datorn räkna med det.

kostar förmodligen mer än det smakar.

du måste ha kalibrerade bränslemunstycken & bränslepump, för att veta den exakta bränslemängden (som det är i dag är det ju inte så noga hur exakt mängden är, det brinner ju lixom ändå)
sen går värmaren på olika fartlägen, så den infon måste skickas till ECM.

men det dyraste är nog att bygga in denna komunikation i en standasr värmare (den är inte specialbyggd för volvo)
på samma sätt måste motorstyrenheten speceilbyggas för denna funktion, den är ju också en "standard" från en underlävrantör.

läg sedan till att det kanske bar är några få prosent av dieselbilarna som har värmare, & det är väl nån enstaka av alla bilar som överhuvud taget är diesalbilar
& det är kansk nån promille av dessa som bryrsig om hur stor förbrukningen är med eller uten värmare

det är ju trots allt väldigt små mängder värmaren drar
CarMan skrev:
jaj skrev:

kostar förmodligen mer än det smakar.

du måste ha kalibrerade bränslemunstycken & bränslepump, för att veta den exakta bränslemängden (som det är i dag är det ju inte så noga hur exakt mängden är, det brinner ju lixom ändå)
sen går värmaren på olika fartlägen, så den infon måste skickas till ECM.

men det dyraste är nog att bygga in denna komunikation i en standasr värmare (den är inte specialbyggd för volvo)
på samma sätt måste motorstyrenheten speceilbyggas för denna funktion, den är ju också en "standard" från en underlävrantör.

läg sedan till att det kanske bar är några få prosent av dieselbilarna som har värmare, & det är väl nån enstaka av alla bilar som överhuvud taget är diesalbilar
& det är kansk nån promille av dessa som bryrsig om hur stor förbrukningen är med eller uten värmare

det är ju trots allt väldigt små mängder värmaren drar
Hej.
Trodde du läste att jag köpt en ny bil Volvo 1,6D DrivE S/S
En modern bränslevärmare är mycket exakt styrd och övervakad, du pratar om gamla saker där varje "pryl" hade en egen burk hängande lite här och var i bilen!
Volvo har bränslevärmare som standard på alla (?) diselbilar, vet du någon ny som inte har det?

Jag tror du har missat mycket om nya Volvobilar, det är en central dator som i stort sett styr (nästan) allt i bilen och bränslevärmaren. De små burkarna runt om i bilen är "nästan" bara som relä och styrs av centraldatorn.

Har du sett översiktsbilden i VIDA så är det en "pedagogisk" bild av funktioner i bilen.

Jag slutade arbeta med Volvobilar för 10 årsen ... så vist kan jag ha fel!
jag börja jobba med volvo bilar för 10 år sedan, i dag instruerar jag bland annat personalen på hur bilarna & des system fungerar...

I sverige har vi bränslevärmare som standard, men den stora runda bollen som heter jorden har betydligt fler länder än sverige. Sverige är en mycket liten marknad, här säljs inte många bila, sett rent globalt !!!
om du har jobbar med bilar så vet du väll hur en bil med defekt termostat betersig !
CarMan skrev:om du har jobbar med bilar så vet du väll hur en bil med defekt termostat betersig !
Är mycket enkelt att kolla, bara att lyfta på huven och känna på rätt kylvattenslang.

Det vet väl vilken däckkrängare som helst och kräver knappast någon ingenjörsutbildning.
CarMan skrev:jag börja jobba med volvo bilar för 10 år sedan, i dag instruerar jag bland annat personalen på hur bilarna & des system fungerar...

I sverige har vi bränslevärmare som standard, men den stora runda bollen som heter jorden har betydligt fler länder än sverige. Sverige är en mycket liten marknad, här säljs inte många bila, sett rent globalt !!!
Hoppas du visar dom den vanliga instruktonsboken som följer med varje ny bil också,
Där har du mycket att lära, de finns på nätet att ladda ner för den som så önskar också!
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]