Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jäverhammar
Uppdatering.
Tack vare vår käre vän "vinkelkapen" lyckades vi till slut få bort katalysatorn. Vi tog även bort främre röret eftersom de sitter ihop. Anledningen till att de sitter ihop så väl = inte går att lossa bultarna är att något purjo lagt svetsloppor på både bultar samt muttrar :evil:
Synade katalysatorn och mycket riktigt hade keramiken gått sönder och i princip blockerat utblås sidan, en stålstav samt gummiklubba avhjälpte problemet snabbt och smärtfritt :D
Ikväll skall det inhandlas ny "klämma" / "klammer"? då den gamla råkade få smaka på kapen!
av Jäverhammar
Nu är problemet löst.
Alla bitar sitter på plats tack vare mycket blod, svett och tårar :-)-)
Nu är det endast ett litet problem kvar :roll:
Vi har ett litet läckage vid flänspackningen grenrör/främre rör, alltså den som är ny...
Någon som vet om det krävs lite "bonkande" med gummiklubban för att den ska hoppa på plats?
Det mest troliga är att jag inte var riktigt så noga med vinkeln när jag drog fast de nya klammrarna bakom katten, ska kika på detta imorgon.
Härmed avslutar jag denna tråd osm löst :-)-)

Tack för hjälpen alla ni som svarat!
av Jäverhammar
Jäverhammar skrev: Härmed avslutar jag denna tråd osm löst :-)-)

Tack för hjälpen alla ni som svarat!
Med sorg i hjärtat bumpar jag denna tråd :cry:
När jag och svärfar startade bilen igår (han har kört med den från att vi fixade den) så hörde vi ett högt vinande ljud ?:-/ . Remmarna var det första vi tänkte på, lyssnade, lyssnade ännu mer med huven öppen. Ljudet lokaliserades till höger sida (sett framifrån) av motorummet, snett nedanför till vänster om höger fjäderbenstorn.
Hmm, en pump.... Varför brukar pumpar låta? Antingen är de tomma eller så är de trasiga, började titta bilens vätskor, servo såg bra ut, broms/koppling såg bra ut, kylarvätskan..... :-O) WTF helt tom. Drog upp oljestickan och såg en härlig cremevit vätska droppa från spetsen ned på motorkåpan, började svettas en aning. Tog en cigarett och gav upp!

Vatten i oljan är ju aldrig bra det har man ju lärt sig med åren, ett helt tom kylarsystem är inte heller bra. Troligtvis är detta en biverkning av att katalysatorn täpptes igen, för högt tryck i cylindrarna som måste ta vägen någonstans och packningen gav upp alldeles för lätt =(

Detta är alltså vår gissning, topplockspackningen trasig. Har dock inte sett att den paltat olja någonstans runt toppen men det kanske de inte alltid gör? Vad tror NI att det kan vara för något? Spricka i blocket kanske? men den har inte gått varm enligt svärfar.
Finns det ingen givare för låg kylarvätskenivå på dessa bilar? Någon som har ett hum om kostnaden på att byta topplockspackningen kontra arbetet at göra det själv utomhus i minusgrader kvällstid?
Oerhört tacksam för svar!

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]