Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahopp, nu föll det sig så att jag fick tag på en oanvänd 3-ekrad ratt till ett MYCKET bra pris. Dock utan knappar och airbag. Nu får jag jaga dessa delar istället!
Kul, grattis! :D Vilken var det, vanliga läderratten eller?

När det gäller airbag kan jag tips dig om att ringa runt till skrotarna, gärna de lite mindre, och fråga. Officiellt får de inte sälja kuddarna eftersom det är sprängämnen i dem men frågar man lite försiktigt så kan man ha tur. Jag köpte min av en liten skrot någonstans i Värmlandsskogarna. 8)

Knapparna finns det många av och de är inte så dyra.

Mvh
/Fred
Den ska nog passa fint! Om inte så borde du kunna sälja den för mer än det du gav i alla fall! :D

Han skriver att den är till S60 -01. S60 och V70 går att byta rattar hur man vill...dock är jag osäker på årsmodellen eftersom din är en -00. Har för mig att -00:orna är lite speciella och att saker och ting stabiliserade sig årsmodellen efter. Dock tror jag att det gäller mer elektroniken.

Grattis till ett bra köp dock!
Tackar :) Jag håller tummarna jag med så får vi se vad det blir för resultat i slutändan.

Hur är det med kablaget till knapparna? Passar de rakt av eller är det något som måste åtgärdas? Har telefon utöver farthållare/volym idag.

Tack för din hjälp Fred :)
Det är viktigt att du skaffar knappar från din årsmodell. Som sagt tror jag att 00:orna är lite speciella elektroniskt och tar du knappar från en nyare bil är risken stor att det inte fungerar. Du behöver det som kallas "rattkonsoll" också. Det är den del som håller i knapparna och kudden. Knapparna skruvas fast i denna och kopplas också in i den. Kuddens kablar sitter i konsollens kabelstam som sedan kopplas via ett kontaktstycke till den kabelstam som kommer upp via rattstången.

Får du bara rätt konsoll, knappar och kudde så kommer det fungera fint rent elektriskt. Sen kvarstår frågan om ratten passar rent fysiskt men det tror jag.

Just det, kudden har två olika typer av kontakter, kolla vilken typ du har innan du köper kudde. Även kabelstammen har två olika typer av kontaktstycken så passa på att kolla vilket du har när du ändå lossar kudden.

Det finns en del trådar om att byta ratt så gör en sökning så kommer du lära dig allt du behöver veta, det gjorde jag! :D

Och varsågod! Just detta är ju anledningen till att vi är här på forumet! :D
J.F.S skrev:
Fred skrev:Jag själv kör med en treekrad charcoal-träratt i min 02:a med gray-inredning och det är mycket snyggt. Dock är krockkudden i gray.

Om du vill veta exakt vilken inredning du har kan du fråga på Bilia. De kan ta fram alla uppgifter om din bil via sina system.

Mvh
/Fred

Jag läser dåligt ser jag med tanke på att jag trodde det skulle skära sig mycket mellan grey och charcoal. Hur pass mycket nyansskillnad är det?

leiwi
Anger den koden även färgen på paneler/ratt? Jag har beige skinn i min.

JA
Nejdå, omöjlig är den inte. Bilskrotarna är dock väldigt dåliga på att lägga upp grejerna på logiska ställen så man måste leta ordentligt. Ringa runt skadar heller inte, de har mycket mer grejern än de lägger upp på nätet.

Fast kolla med ÅF också, ibland är det inte så dyrt att köpa nytt. Dock kan du glömma att köpa ny kudde. Det är svindyrt och de kommer inte sälja till dig utan att de monterar den!
Jo, ballongen förstår jag att en ny inte är att tänka på. :) Sökte på laga/bildelsbasen på konsolens originalnummer men fick ingen träff. Får leta vidare idag om en ny inte har ett rimligt pris.

Funderade igår kväll på transporten av en begagnad kudde. Känns ju inte som man kan skicka den via bussgods tex? ?:-/

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]