Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Aj aj Brainy...inget skoj alls.

Synd att höra detta om Seagate då de haft om inte det bästa så ett av de bästa ryktena på sina scsi hårddiskar.....ett rykte de dragit växlar med på sina "vanliga" diskar...även om de faktiskt fått erkänt bra kritik för en del av dem också.

Hur som helst, ett sådant bemötande gör att man utan tvekan fortsättningsvis väljer ett annat märke. Sedan så är jag nästan övertygad om att bemötandet i USA för amerikanska kunder säkert är mycket bättre...då den marknaden är oerhört viktig samt att amerikanen som kund är mycket mer krävande & inte alls så förlåtande som ex de flesta svenska kunder (att den svenska marknaden är pytteliten gör ju inte saken bättre).

Hoppas att det löser sig i slutändan för dig Brainy !
Jag blir lite orolig då jag läser detta... jag kör själv med två stycken 1TB från seagate köpta i Juni. Den ena kör jag i externt kabinett och den andra internt, men den interna har trots allt gått 24/7 sedan slutet av juni så än så länge verkar den OK. Den externa har gått lika länge i tid räknat men körs av förklarliga skäl inte på samma sätt.
Jag få nog kolla märkningen på den interna för säkerhets skull...

/Thomas
Funk: Köpte du dem i Juni så ska det nog inte vara något problem. Jag köpte denna för ett år sedan men hade inte börjat använda förrän nu. Tyvärr googlade jag inte på disken innan jag började använda den, man tror ju att grejjer ska fungera :( Så är de lite intresserad av sina kunder och sitt rykte så lär dom ju ha fixat det sen dess. De flesta diskar som rasat verkar dessutom ha gjort det första 3 månaderna så du borde kunna vara någorlunda lugn, men kolla märkningen för säkerhets skull!

V70Bifuel: Ja seagate hade bara positiva ord från mig före detta. Det var amerikanska kundtjänsten jag kontaktade... men dom hörde väl på min engelska att jag inte var amerikan ;)

Pratade förresten med HP's amerikanska support i tisdags då vår laserskrivare börjat smutsa ner utskrifterna väldigt mycket. Jag har försökt rengöra den och noterat att den varit väldigt smutsig varje gång. Så jag ringde mest för att få tips om hur jag skulle rengöra den för att få bort allt smuts som verkar ligga i den.
Fick svaret att det antagligen var tonerkasetten som läckte, vilket jag iofs misstänkt men defintivt inte hade något belägg för eller ens insinuerade för dom. Dom frågade om jag hade en hp-orginal, jag svarade att det var en hp-orginal med 12 000 utskrifter som jag använt i 3månader och har ungefär 60% kvar av.
Idag så kom det en ny toner med posten (!!!).
Det kallar jag kundvård :)
av *pettson*
Bara att kräva dom på disken utan knussel. Du är inte skyldig till att berätta om den varit monterad i nåt speciellt. Det enklaste du kan göra är att helt enkelt vända dej till den du handlade av och förklara problemet. Berätta inte att den plockats ur förräns dom möjligen föreslår att du ska göra det i felsökningssyfte. Du har garantin på din sida hur du förvisso gör, men det är enklare att få dom att fatta ju mindre dom får veta. Ta även reda på från återförsäljaren hur du ska göra med dina förlorade data. Kräv skriftligt på alla överenskommelser. TROLIGEN får du faktiskt tillstånd till att fixa tillbaka dina data på din egen bekostnad, bara dom får disken efter detta för utbyte.
Måste bara flika in och fråga en sak här, nu blir jag själv lite smått livrädd.. Jag har en Maxtor Onetouch II 300GB med i princip alla bilder jag någonsin tagit..

Behöver man oroa sig för att externa hårddiskar är skräp i största allmänhet? Jag trodde lixom att dom var en bra ersättning om man nu inte ville ha 8000 cd skivor lixom :(

/TIcken
Ticken skrev:Måste bara flika in och fråga en sak här, nu blir jag själv lite smått livrädd.. Jag har en Maxtor Onetouch II 300GB med i princip alla bilder jag någonsin tagit..
Om det är det enda stället du har bilderna på måste du omedelbart skaffa en hårddisk till. All värdefull data måste finnas på två ställen.
StringerBell skrev:
Ticken skrev:Måste bara flika in och fråga en sak här, nu blir jag själv lite smått livrädd.. Jag har en Maxtor Onetouch II 300GB med i princip alla bilder jag någonsin tagit..
Om det är det enda stället du har bilderna på måste du omedelbart skaffa en hårddisk till. All värdefull data måste finnas på två ställen.
Jag skulle säga på minst 3 olika diskar, varav en förvaras på annan plats än de andra två, och då menar jag inte ens samma hus om man vill vara riktigt säker... har du bara två kopior/diskar och du får problem vid uppbackningen så kan båda gå åt skogen, då räddas man av den tredje kopian.

/Thomas
Funk det du säger är helt och hållet rätt i säkerhetssynpunkt, själv är jag allt för dålig på att ta Backup på min data men detta kan vara för att jag inte har allt för mycket viktig information.

Så mina råd!
1. Ha en disk som du nyttjar som huvuddisk. Sparar allt på så det är lätt att hitta.
2. En som Du ENDAST sparar för säkerhet på, inte konstant ansluten till datorn. Denna disk tas backup till MINST 1 gång i veckan.
3. Den tredje enheten där sparar du sådant som har EXTRA hög känslighet/värde, och förvarar denna i exempelvis ett brandsäkert skåp av mindre modell.

Behöver man oroa sig för att externa hårddiskar är skräp i största allmänhet? Jag trodde lixom att dom var en bra ersättning om man nu inte ville ha 8000 cd skivor lixom :(

/TIcken
Det är ingen kvalitetsskillnad alls mellan externa diskar och interna. En extern disk är identisk med en intern disk med skillnaden att den sitter i ett kabinett och ansluts via usb istället för IDE / SATA. Du behöver alltså inte vara rädd just för att den är extern.

Däremot rekommenderar jag STARKT att du skaffar en disk till och sparar dina bilder på flera ställen. Diskar kraschar förr eller senare. Vanligt är det inte men det förekommer.
Jag kan varm rekommendera http://www.crashplan.com/

Som endera låter dig (mot en avgift) lagra ditt data i ett bergrum någonstans i USA
och/eller låter dig lagra ditt data hos en kompis (gratis) och kompisen kan lagra sitt data hos dig

Bäst gör man det senare genom att först köra sin backup lokalt och sedan åka över med disken till kompisen
Man kan lagra på många hårddiskar och många kompisar, :D

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]