NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
Doby skrev:
rosenlorden skrev:Lite OT kanske men, vad menar du med "bakspoiler som ökar bensinförbrukningen"? :shock:
Känner en designer på Volvo som varit med och tagit fram ett antal spoilers och ingen av bakspoilerserna (?) minskar förbrukningen utan är bara till för att vara snygga.
Doby, så om vi ska hårddra det hela lite så läser man mellan raderna att de takspoilers som är 10 cm breda är icke aerodynamiska = form före funktion?
av flink
För er som kanske inte är så insatta i ämnet:

ALLA tillägg på bilen som ökar marktrycket ökar också vindmotståndet och därmed också förbrukningen!

Det är därför som bl.a. F1 bilarna är så känsliga och svåra att ställa in för olika banor. Hög "downforce" för kurviga banor och lägre för att få upp farten på snabbare banor.

Så JA, en stor fet spoiler på bakluckan ökar förbrukningen. Kanske marginellt, men med en motorsvagare bil så tror jag att skillnaden märks mer.
av jumu01
Poseidon varför valde du inte D5 (med manuell låda)?
Annars verkar ju allt annat även falla mig i smaken!

Jag gjorde Ditec behandlingen ganska omgående dom sa faktiskt att jag inte skulle tvätta bilen före behandling för att undvika tvättrepor!
Har nyligen gjort efterbehandling fanns små repor (efter idioter som parkerar nära och struntar i andras bilar) men dessa är nu helt bortblåsta!
Är väldigt nöjd med Ditec!
av allan
flink skrev:För er som kanske inte är så insatta i ämnet:

ALLA tillägg på bilen som ökar marktrycket ökar också vindmotståndet och därmed också förbrukningen!

Det är därför som bl.a. F1 bilarna är så känsliga och svåra att ställa in för olika banor. Hög "downforce" för kurviga banor och lägre för att få upp farten på snabbare banor.

Så JA, en stor fet spoiler på bakluckan ökar förbrukningen. Kanske marginellt, men med en motorsvagare bil så tror jag att skillnaden märks mer.
En stor fet spoiler ja, men volvos är varken stor eller fet.
Volvospoilern ökar inte bränsleförbrukningen nog mycket för att synas på min bil färddator, jag har provat
Användarvisningsbild
av poseidon
jumu01 skrev:Poseidon varför valde du inte D5 (med manuell låda)?
Annars verkar ju allt annat även falla mig i smaken!

Jag gjorde Ditec behandlingen ganska omgående dom sa faktiskt att jag inte skulle tvätta bilen före behandling för att undvika tvättrepor!
Har nyligen gjort efterbehandling fanns små repor (efter idioter som parkerar nära och struntar i andras bilar) men dessa är nu helt bortblåsta!
Är väldigt nöjd med Ditec!
Nånstans måste man ju dra en gräns. Har 2.0d idag å det duger utmärkt för mig. Lägger då hellre de 100 lapparna i månaden som det skiljer på bensin till båten eller nått.
Användarvisningsbild
av poseidon
Finns det någon storleksbegränsning på USB-minnen som man kan använda till High-Performance stereon?

Funkar det att ha mp3:orna i mappar på minnet eller måste de ligga rakt under rooten?
Användarvisningsbild
av Olle.H
Mappar går bra, storlek vet ej, 8 Gb funkar i varje fall... Min är dock Premium Sound.
Redigerat: Provade ett 64 Gb, funkar bra med 26 Gb musik på, tog dock 1-2 minuter att ladda första gången...
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]