Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
EmilV70T5 skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:Fick du inte med någon monteringsanvisning?? De brukar vara ganska tydliga.

Här har du den annars: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
jag har följt den anvisningen men mitt strömkablage är kortare än det som beskrivs i anvisningen. Min adapter har suttit i en S80 förut så det kanske är olika längder till olika bilar. Går det att skarva en sådan kabel eller ska man byta plats på adaptern? (Finns nämligen en angiven plats i anvisningarna men tycker att det borde gå att sätta vart man vill). Bilden där dom visar vart man ska jorda adaptern tycker jag är dålig. jag hittar mest skruvar där det redan sitter andra kablar men det kanske inte gör något?
Nej, det gör ingenting att det sitter andra kablar. Svart kabel till chassijord bara och hela stereons hölje utgör ju chassijord. En ringkabelsko bara så är det problemet ur världen.
Volvos egen adapter har MYCKET kortare kablage än USA Specs (som du sett på instruktionsbilderna). Jag gömde min Volvoadapter inne i ryggstödet i bakstödet, de där längst ut mot dörrarna. Det var var på det berömda håret att kablaget räckte till handskfacket där jag hade min iPod. Jag hade inte skarvat om jag var du, försök gömma adaptern på något närmare ställe om du kan.
av EmilV70T5
Tartryffel skrev:
EmilV70T5 skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:Fick du inte med någon monteringsanvisning?? De brukar vara ganska tydliga.

Här har du den annars: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
jag har följt den anvisningen men mitt strömkablage är kortare än det som beskrivs i anvisningen. Min adapter har suttit i en S80 förut så det kanske är olika längder till olika bilar. Går det att skarva en sådan kabel eller ska man byta plats på adaptern? (Finns nämligen en angiven plats i anvisningarna men tycker att det borde gå att sätta vart man vill). Bilden där dom visar vart man ska jorda adaptern tycker jag är dålig. jag hittar mest skruvar där det redan sitter andra kablar men det kanske inte gör något?
Nej, det gör ingenting att det sitter andra kablar. Svart kabel till chassijord bara och hela stereons hölje utgör ju chassijord. En ringkabelsko bara så är det problemet ur världen.
Volvos egen adapter har MYCKET kortare kablage än USA Specs (som du sett på instruktionsbilderna). Jag gömde min Volvoadapter inne i ryggstödet i bakstödet, de där längst ut mot dörrarna. Det var var på det berömda håret att kablaget räckte till handskfacket där jag hade min iPod. Jag hade inte skarvat om jag var du, försök gömma adaptern på något närmare ställe om du kan.
Okej! Enligt Volvo ska ju min adapter sättas fast i bagageutrymmet. Ska ju ta strömmen från där säkringarna sitter på vänster sida ibak. Jag fattar inte varför dom gör så korta kablar. Jordkabeln räcker inte fram till stereon heller. Men det är alltså bara att ta till en skruv där det redan sitter kablar för då vet man säkert att det är en jordpunkt?
av EmilV70T5
Tartryffel skrev:Du måste ju inte ta ström från bagageutrymmet, det går fint att skarva in sig på den röda kabeln till stereon precis som i installationstråden.
Men jag har inte så långt kablage. Min adapter monteras ju i bagageutrymmet. Strömmen får jag från melbusledningen men det är typ remote som ska kopplas in i bak och det är den som är för kort..
av Tartryffel
Men vad är det som finns i bagaget som gör att du måste sätta adaptern där? Ström och cd-växlarutgång finns ju vid/i stereon. Göm den i tunnelfacket, under handskfacket eller bakom stereon. Det funkar ju väl så bra.
av Tartryffel
Jaha, de skickar inte med nån kabel utan du ska använda en fördragen. Dumt. Iaf så kan du glömma det där med jord i stereon då, du ska tydligen inte in där bakom alls då?
Användarvisningsbild
av Driver64
Volvos egen iPod-adapter är (var) ju ganska stor och lite knepig att gömma undan var som helst. I min V70N fick jag dit den på avsedd plats under golvet i främre vänstra delen av bagagerummet men strömkabeln var på millimetern att den nådde fram till säkringscentralen i vänster bakflygel.

Bild

Jordpunkten under vänster baksäte var inget problem att nå vill jag minnas.
av EmilV70T5
Tartryffel skrev:Jaha, de skickar inte med nån kabel utan du ska använda en fördragen. Dumt. Iaf så kan du glömma det där med jord i stereon då, du ska tydligen inte in där bakom alls då?
Det fanns ingen fördragen i min bil så jag har dragit en melbusledning till bagageutrymmet. Det är det enda jag skulle göra bakom stereon.
av EmilV70T5
Driver64 skrev:Volvos egen iPod-adapter är (var) ju ganska stor och lite knepig att gömma undan var som helst. I min V70N fick jag dit den på avsedd plats under golvet i främre vänstra delen av bagagerummet men strömkabeln var på millimetern att den nådde fram till säkringscentralen i vänster bakflygel.

Bild

Jordpunkten under vänster baksäte var inget problem att nå vill jag minnas.
Ja den är riktigt stor! Jag har kollat lite runt säkringscentralen och under den är det ju en plan yta som jag funderar på att lägga adaptern istället. Det kan väl inte göra något så länge alla kablar räcker dit man ska ?
av Tartryffel
Men varför dra melbusledningen hela vägen genom bilen? Lämna grejerna i närheten av stereon. Då har du strömförsörjningen löst i ett nafs (koppla in dig på röda tjocka kabeln bara), ochdu kan gömma adaptern var du vill - gott om plats.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]