NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V50F
Helt rätt, mitt fel ang släp. Läste en artikel om Volvo V70 1,6 drive i Teknikens värld
och där stod så här ang däcken. Ytterligare en bidragande faktor till att stötigheten ökat
är miljödäcken Michelin Enegy Saver som i dimensionen 205/60R16 är de enda tillåtna....
Antog att det var samma till V50 driven. :roll:
av MattiasD
En etanol driven 1.8F är valet o du tänker på miljön. Både vad gäller långiktigt med CO2 utläpp, men även vad gäller kortsiktiga hälsoeffekter. Där är dieselns emissoner är ett problem i storstäderna, och kommer att bli värre då tyvärr media verkar trumma hårt för dieselns "förträfflighet" .

Problemt med Volvo är att de inte kan erbjuda en liten modern motor anpassad för Etanol. Se på Audi om nu lanserar A4 med 2.0 liters motor med både kompressor och turbo, som körs på Etanol. Nåt liknade skulle Volvo behöva. Gärna mindre...kanske en 1.6FT.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
MattiasD skrev:Se på Audi om nu lanserar A4 med 2.0 liters motor med både kompressor och turbo. Nåt liknade skulle Volvo behöva. Gärna mindre...kanske en 1.6FT.
Eller en 1,6l direktinsprutad turbomotor? OT. Men vänta bara! :wink:
Användarvisningsbild
av eccy243
Man får ha "vilka hjul man vill" på en DRIVe. Standard är 195/65 -15, men man kan även få 205/55 -16. Dessutom sitter det 205/50 -17 standard på utrustningsnivån "Summum".

Jag ser det inte som ett problem att det blir fler dieslar i vår trafik. Dom flesta nya (alla?) har ju partikelfilter.
Användarvisningsbild
av henka35
Min beställda V50 DRIVe S/S MY2010 får bra 800 kg och den är beställd med Libra 205/55-16.
Versionen utan S/S får dra 1300 kg vilket räcker för de flesta....

//Henrik
av MattiasD
eccy243 skrev:Man får ha "vilka hjul man vill" på en DRIVe. Standard är 195/65 -15, men man kan även få 205/55 -16. Dessutom sitter det 205/50 -17 standard på utrustningsnivån "Summum".

Jag ser det inte som ett problem att det blir fler dieslar i vår trafik. Dom flesta nya (alla?) har ju partikelfilter.
Vad gäller partiklar finns det forsknings som visar att de små partiklarna från motorer med partikelfilter är de farligaste.

– För första gången har vi kunnat bevisa att partiklarna från den nyare typen av dieselmotorer är skadligare än de från äldre dieselmotorer, säger Robert Schögl chef på Fritz-Haber institutet i ett pressmeddelande.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

Dessutom har vi höga halter av kväveoxider som är farliga för hälsan.

Kvävedioxid verkar irriterande på luftvägarna och kan orsaka skador på lungorna. I mycket höga halter är gasen direkt dödlig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4vedioxid
av edenborn
Under tiden som jag gick och väntade på att Volvo skulle bygga klart min DRIVe så fick jag låna en S40 1.8F i 3 veckor och personligen tycker jag min DRIVe är rappare och drar MYCKET mindre.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
edenborn skrev:Under tiden som jag gick och väntade på att Volvo skulle bygga klart min DRIVe så fick jag låna en S40 1.8F i 3 veckor och personligen tycker jag min DRIVe är rappare och drar MYCKET mindre.

Effekt kurvorna ser helt olika ut på dessa bilar. 1,6D har högre bottenvrid medans 1,8F har fler häster. i och med det så kan olika personer tycka helt olika om vilken som är rappast beroende på hur dom kör.
Själv håller jag med 1,6D skaran om att den är bäst, men kör en 1,8F. Vet inte om det är något fel på min bil, men när jag krypkör i en uppförsbacke på 1'ans växel så händer det nästan att bilen bara dör. Även på landsväg när jag kör på farthållaren i ca:110 och ska köra om så har jag märkt att det knappt händer något när jag trycker på gasen. Måste växla ner och sen upp igen innan den ska reagera.
Känns som om det är något med motorstyrningen som ballar ur.
Min S40 1,8 var inte alls lika seg. Men normalt känner jag ingen skillnad när jag är ute och kör.
Användarvisningsbild
av ling
En övergång till etanolbränsle är nödvändig ur klimatsynpunkt.
Ett problem är att oljemaffian kan styra priset på E 85 så att det inte blir konkurrenskraftigt mot bensin.
av edenborn
ling skrev:En övergång till etanolbränsle är nödvändig ur klimatsynpunkt.
Ett problem är att oljemaffian kan styra priset på E 85 så att det inte blir konkurrenskraftigt mot bensin.
håller icke med....räknar man med framtagning av etanol med i bilden så är det icke så miljövänligt som folk vill tro...
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]