Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
En fråga till er som använder slangvärmare. Hur bra fungerar den? Ett mål jag har, är att när jag skrapat vindrutan en vinterdag vill jag att det åtminståne skall blåsa plus-gradig luft som förhindrar återfrysning innan motorn fått upp ångan. Upplever ni att luften är svagt ljummen ifall värmaren har varit i några timmar och tempen är några minus. Detta kräver förstås tillfälligt manuell styrning av fläkthastighet.
Användarvisningsbild
av Lilja
LaRy skrev:Min blockvärmare är rena skiten, jag har själv funderat på att komplettera med en slangvärmare. Har man slangvärmare kommer det svagt ljummen luft direkt ur ventilationssystemet vilket förhindrar att vindrutan återfryser medan motorn arbetar upp temperaturen. Med blockvärmarskiten märks absolut ingenting. Möjligtvis blir motorn varm kanske 1 eller max 2 minuter snabbare. På tidigare Volvo har jag varit en flitig användare av motorvärmare, nu kopplar jag aldrig in den.
Den där testen Vi Blägare hade visade att motorns topplock blev knappt frostfritt med blockvärmaren om det var kallt ute. Reportern fågade Volvo varför man monterade blockvärmare när den var så ineffektiv. Då gav ansvarig på Volvo följande intelligenta svar: Den är lätt att montera, man behöver ej tappa ur vattnet.
Det borde den mest inbicilla idiot förstå att ifall man monterar en varm klump kallad för blockvärmare helt utanför motorn som värmer en hörna av tråget måste den mesta värmen hamna utanför.
En vanlig blockvärmare sitter i en av motorns fryspluggar där det ligger kylvätska bakom. Så jo man måste tömma den på vatten och jo den värmer vattnet.
Däremot tar det väldigt långt tid för den att bli varm. Det bästa är väl egentligen om man har den på nästan hela tiden, fast jag vet dock inte hur mycket ström den drar.
Användarvisningsbild
av Svahn
Den typ av blockvärmare som finns är av kontakt-modell. Den sitter på utsidan av blocket och värmer som ett strykjärn mot blocket. Detta på grund av att det inte finns fryspluggar på moderna motorer (gäller fler än Volvo). Så en modern blockvärmare är inte samma sak som en gammal blockvärmare.
av -94 9000 2,3T cse
LaRy skrev:En fråga till er som använder slangvärmare. Hur bra fungerar den? Ett mål jag har, är att när jag skrapat vindrutan en vinterdag vill jag att det åtminståne skall blåsa plus-gradig luft som förhindrar återfrysning innan motorn fått upp ångan. Upplever ni att luften är svagt ljummen ifall värmaren har varit i några timmar och tempen är några minus. Detta kräver förstås tillfälligt manuell styrning av fläkthastighet.
Jag använder värmaren främst i fjällen o jag kan säga att det jag känner är att luften ur munstyckena är kallare än ljummen men ändå håller nån,någon plusgrad med slangvärmaren jmf med blockvärmaren. Däremot är motorn betydligt varmare. Med blockvärmaren kändes o lät motorn som en kallstart helt utan värmare. Med slangvärmaren är det en klart piggare motor som dras runt.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]