Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oliver99
Prova att byta magnetventil vanligt att den går sönder! 500:- på Volvo.
Annars så åk till BSR så hjälper dom dig.
av SillyBear
Köpte en biltema felkodsläsare idag

Allt jag får upp är att den inte kan kominucera med bilen

Ska inte dessa läsare funka med en s80?
av SillyBear
Tänkte inte till riktigt, hade cippet aktiverat när jag kollade

Har nu avaktiverat och då funkade det, men får upp no codes så det betyder väl att det är inget fel

Men varför laddar då inte turbon?

Körde ikapp med en bmw 523 touring med 170hk, drog ifrån han med inte var det med bred marginal

Kändes som det kanske var 170hk mot 200 aldrig 170 mot 250 som jag ska ha med chippet

Killen som jag köpte bilen av sa att han sista gången han chippade den glömde ett fönster uppe när han startade chippningen och fick då upp en massa felmeddelanden'

Kan detta ha något med saken att göra?

Har provat avaktivera chippet lyfta pluskabeln i 5 min sen sätta på den och chippa igen men den går fortfarande slöare än f-n

Några förslag

Lmm fel och allt annat som föreslagits borde jag väl se på felkodsläsaren?
Användarvisningsbild
av Kaxe
Som Oliver99 skrev, kolla magnetventilen till turbon som sitter på vänster sida av luftburken, hade samma symtom på min T5:a, den gick som en slö 170 hästare och bytte då magnetventilen som kostade 481kr på Helmia bil i Karlstad och sen var det full fart igen.
av SillyBear
Finns det något sätt att felsöka så man ser att magnetventilen är trasig?

Borde inte turbon ladda ibland och ibland inte o magnetventilen är trasig och synas som ett felmeddelande i felkodsläsaren?
av SillyBear
Ska prova köpa magnetventilen i eftermiddag

Här kommer bara en vild chansning först, jag har hål i avgasröret kan det ge lambasonden felaktiga värden så att inte turbon laddar?
Användarvisningsbild
av Sharkman
Jag har en fungerande magnetventil du kan prova om du bor nära Jönköping.
Har haft och har fortfarande samma problem ibland. Har en laddtrycksmätare i bilen och ser att den går ner till ca 0.4 när problemet uppstår. Annars laddar den ca 0.9 med BSR chipningen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Laddtrycksproblem kan bero på en massa saker. Det vanligaste är luftläckage, vakuumslangar som är torra. När man kollat över alla slangar så kollar man stiften för de har en stooor inverkan på laddet. Funkar det fortfarande inte måste du be någon mäta GLT samt ladd vid fullgas. Ibland kan WG-armen hoppat av och då är det fritt flöde av luft ur turbon via WG. Det är ju bla avgaserna som åker igenom turbon. Är nu tryckklockan tät samt WG-armen på plats och GLT bra så får man gå vidare.
Troliga felkällor är då LMM samt MV och i viss mån även AV fast sistnämnda brukar inte fela så ofta på volvo. Är problemet kvar bör man kolla bränsletryck men ofta så rycker bilen om den inte får bränsle. Ett bränslefilterbyte är ju aldrig fel.

Du skrev att din almbdalampa lös men försvann. Har du kollat dina avgasvärden så att ditt lambdavärde inte spökar så att bilen går fett/tunt?
av SillyBear
Sprayade idag med startgas runt turboröret som går över motorn men ingen skillnad i varvtalet
Fler ställen man bör spraya på?

Tog lös stiften efterjag motortvättade bilen (vatten i stiften) tyckte dom såg lit vitare ut än dom kanske borde (får kanske lite soppa?)

WG armen du snackar om vad gör den och var sitter den?, vad som skulle hjälpa vore en bild av motorn med inringade felkällor jag bör kolla ;) är inte direkt jätte tekniskt lagd

Har inte kollat avgasvärdena, efter jag chippade om bilen så slutade lampan lysa och har aldrig lyst mer

Har tid på volvo i slutet av veckan och tänkte kolla allt en klåpare som jag kan kolla, tänkte ta lös och kolla gasspjällen imorgon

Är det bara att låssa stora tubroröret som går till turbon och rengöra därifrån eller måste jag göra på något annat sätt?

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]