NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pippolei
kvist skrev:
Pippolei skrev:Jag kör t5 och avverkar ca 1500mil om året.
Min förbrukning ligger ungefär på 1l milen blandad körning (tror den höga förbrukningen beror på att jag kör i stan på morgonen innan motorn blivit varm)

Vad jag har läst så verkar 2.4(140hk) och 2.4i(170hk) drar ungefär lika mycket som en t5:a. Och då skulle jag välja t5 alla gånger.
Okej, ungefär hur mycket drar den landsväg?
I 80km/h skulle jag tro den drar 0,6l/mil nånting, och i 110km/h drar den 0,74l/mil och då ligger motorn på ca 2000rpm.

Ska nog tillägga att jag kör med automatare och har ca 3.1 bar i däcken(vilket jag tror är rätt högt).
av dali
kvist skrev:Vi kör närmare 2000mil per år. Nej, väldigt sällan vi drar släp, aldrig husvagn! Manuell eller Automat har vi inte riktigt bestämt oss för än. Jag är mest inne på en manuell och min sambo vill nog hellre ha automat.
OK, då rekommenderar jag en provkörning av 2.0D (ev med nya PowerShift-lådan) och T5. T5 automat drar ca 0.8 på landsväg (100-120), manuell bör ligga något under 0.8. 2.0D ligger runt 0.55 på landsväg med manuell sexväxlad låda.

Eftersom du skrev att ni vill ha en billig bil att äga och köra så antar jag att ni inte kommer att köpa en fabriksny (värdeminskningen är då så stor att bränsleförbrukningen i princip är irrelevant första åren), men om ni köper en -08:a eller nyare så får ni en faceliftad med bl a bättre ljudisolering.
av kvist
dali skrev:
kvist skrev:Vi kör närmare 2000mil per år. Nej, väldigt sällan vi drar släp, aldrig husvagn! Manuell eller Automat har vi inte riktigt bestämt oss för än. Jag är mest inne på en manuell och min sambo vill nog hellre ha automat.
OK, då rekommenderar jag en provkörning av 2.0D (ev med nya PowerShift-lådan) och T5. T5 automat drar ca 0.8 på landsväg (100-120), manuell bör ligga något under 0.8. 2.0D ligger runt 0.55 på landsväg med manuell sexväxlad låda.

Eftersom du skrev att ni vill ha en billig bil att äga och köra så antar jag att ni inte kommer att köpa en fabriksny (värdeminskningen är då så stor att bränsleförbrukningen i princip är irrelevant första åren), men om ni köper en -08:a eller nyare så får ni en faceliftad med bl a bättre ljudisolering.
Ja, det jag tänker på är om t5 ändå känns billigare i lägnden eftersom skatten är så mycket billigare på den? Det skillde ju nästan 3000kr. Jag har provkört en t5 och den helt klart skön att köra och är väldigt pigg. Har dock inte provkört en 2,0d men kanske måste göra det och känna skillnaden.

Nej vi köper ju inte en ny bil. -06 el. -07 kanske.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Borde inte försäkringen vara lite högre på en T5? Det brukar ju gasglada bilar vara.
av kvist
StringerBell skrev:Borde inte försäkringen vara lite högre på en T5? Det brukar ju gasglada bilar vara.
Nej, inte ens det! Försäkringen var i princip samma på både t5 och 2,0d. Det skiljde några kronor men inget märkbart.
Användarvisningsbild
av Jayhawk
2,0D helt klart i så fall om du vill ha lite krut i bilen...själv har jag ägt både 2,4i och T5 visst drar de rätt lite på landsväg/motorväg men kör man i stan drar den lätt över 1L milen om inte mer....och försäkringen slog nästan på 4000kr på dessa två bilar ( dock så bor jag i malmö)

men som sagt det är ditt val men jag hade gått på antigen 1,6D eller 2,0D alla dagar.
av dali
kvist skrev:Ja, det jag tänker på är om t5 ändå känns billigare i lägnden eftersom skatten är så mycket billigare på den? Det skillde ju nästan 3000kr. Jag har provkört en t5 och den helt klart skön att köra och är väldigt pigg. Har dock inte provkört en 2,0d men kanske måste göra det och känna skillnaden.

Nej vi köper ju inte en ny bil. -06 el. -07 kanske.
Jag har haft en -04 T5 och en -05 2.0D, det skiljer inte 3000 kr i skatt mellan T5 och 2.0D.

Kollade på två -07:or på Blocket och det ser ut så här:

V50 2.0D manuell (finns ej som automat före -09)
---------------------------------------------------------------
Skatt: 3564
Förbrukning (blandat): 0.63
Dieselpris (JET, idag): 11,59
Skatt + bränsle, 2000 mil, 2.0D: 3564 + 0.63 * 2000 * 11,59 = 18167 kr

V50 T5 manuell (automat har högre skatt)
----------------------------------------------------
Skatt: 1980
Förbrukning (blandat): 0.85
Bensinpris (JET, idag): 12,44
Skatt + bränsle, 2000 mil, T5: 1980 + 0.85 * 2000 * 12,44 = 23128 kr

Det skiljer alltså ca 400 kr/månad till dieselns fördel om man bara räknar på skatt och förbrukning, med dagens bränslepriser. I en djupare kalkyl måste försäkring, servicekostnad och värdeminskning tas med. Var medveten om att partikelfiltret på 2.0D är dyrt att byta, det byts var 12000:e mil (ca) och kostar då ca 6000 kr att byta. Av någon anledning har Volvo haft flera manuell växellådor i 2.0D, -05 var det sexväxlad, -06/-07 femväxlad och fr o m -08 är den sexväxlad igen. Det ska inte påverka förbrukningen nämnvärt.

Jag har som sagt haft 2.0D och T5 och gillade båda. Dieseln ger en lugnare körstil, kraften finns vid låga varv och den låga förbrukningen gör att man inte behöver tanka lika ofta, ungefär var 80:e mil. T5:an har bättre kraft i högre hastigheter, att göra omkörningar i 80-120 går ruskigt snabbt. Man måste tanka oftare, ungefär var 60:e mil.

Testa båda och välj den som känns rätt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
D5:n kan ju på papperet ses som en mix av 2.0D och T5. Fast jag skall inte uttala mig närmare eftersom jag inte ens provkört något annat. (Jag väljer motor först, bilmodell sedan när jag köper bil.)
av Lövet
Hur mycket körglad vill du att bilen ska vara? Det är stor skillnad i motorkaraktär mellan 2,0D och T5 där 2,0D är mycket mera "bruksig". 400kr i månaden är småpengar i sammanhanget när bilen kommer kosta flera tusen kronor i månaden i värdeminskning.

Försäkring på T5 är tokbilligt, helt klart den billigaste bilen med den motorstyrkan som jag har stött på. Min snittförbrukning över 800 mil än så länge är 1,08 lit/mil men då bor jag i Sthlm och använder bilen för jobbpendling. Vid ren stadskörning snittar jag 1,4 liter milen, motorväg går den på runt 0,8. Det är där den kommer till sin rätt.
av kvist
Ja jag vet inte varför det skulle vara skillnad om man bor i Malmö eller Kiruna, men för oss var det hur som helst ingen skillnad i försäkring på 2,0d eller t5.

Jag känner också just så att det skiljer sig inte så mycket i månaden. Så kanske t5 ändå är ett bra val? Å andra sidan kör vi mest inne i stan, ganska sällan stadskörning.

Var och tittade på bilfirmorna har i stan idag men ingen har inne en 2,0d så kan tyvärr inte provköra en sån men försäljaren inne på volvo tyckte att det var ett bra val och att den var mycket pigg.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3