Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
gör det absolut enklaste.. värm tråget RUNT skruven med lite extravärme.. Sen på med en polygrip och lossa pluggen.
Notera att pluggen ska INTE VÄRMAS. Den ska vara så kall som möjligt.
Användarvisningsbild
av Folke89
Något som alltid brukar fungera för mig är att ta en huggmejsel och hammare. Du sätter alltså huggmejseln i ett bra läge och bankar till tvärt och hårt med hammaren några gånger.

Annars går det ju att göra lite mera drastiska saker som att svetsa fast en gammal blocknyckel eller så.
Användarvisningsbild
av CarMan
Folke89 skrev:Något som alltid brukar fungera för mig är att ta en huggmejsel och hammare. Du sätter alltså huggmejseln i ett bra läge och bankar till tvärt och hårt med hammaren några gånger.

Annars går det ju att göra lite mera drastiska saker som att svetsa fast en gammal blocknyckel eller så.
en blocknyckel är väll dumt att offra, enklare att svetsa på en skruv (bult)
Användarvisningsbild
av Folke89
CarMan skrev:
Folke89 skrev:Något som alltid brukar fungera för mig är att ta en huggmejsel och hammare. Du sätter alltså huggmejseln i ett bra läge och bankar till tvärt och hårt med hammaren några gånger.

en blocknyckel är väll dumt att offra, enklare att svetsa på en skruv (bult)
Javisst det går väl bra med "vad som helst". Det var därför jag skrev "... eller så" i slutet. Var bara ett förslag om han kanske har någon gammal utsliten blocknyckel.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad som hels vet jag inte om det är så bra, en järnpinne eller blocknyckel, kan ju inte snurra ett varv, så när man väl slättp på den så får man ju slipa bort den (mycke bättre att svetsa på en skruv)
av alan
Har köpt en rörtång på clas olsson i Kista idag så imorgon ska jag ge mig på den, har även köpt en ny oljeplugg och två koppar packningar. Även om det sitter en "vit" alu? :?: packning där nu. Jag inbillar mig att koppar tättar bättre? :roll:

Är det någon som vet vad det ska vara för moment har för mig att det ska vara 40 Nm men är osäker (I) Tänkte ta med mig oljepluggen till jobbet så jag kan borra ett hål i den och trådlåsa den efteråt. :D
Användarvisningsbild
av Folke89
Det här kanske kommer generera en massa arga poster... Men jag brukar aldrig momentdra oljepluggen. Har alltid fungerat fint att dra på känn för min del. Det är ju inte ett topplock du ska dra direkt, där är moment- och vinkeldragning ett måste.

Edit: Men jag rekommendrar att du testar med huggmejsel och hammare, om du har tillgång till det. Ska dock vara en rätt vass huggmejsel så att den inte slinter.
av alan
Oki så jag kanske ska använda en alu packning trots allt! Tack för svaret. Är det någon som vet vad det ska vara för moment (H) Eller på någon annan bil med alu bricka på oljepluggen, för jag antar att det borde vara samma på alla med alu bricka (I)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]