- ons 10 jun 2009, 15:07
#295449
"Greenbay nu är du ute och cyklar. Vet vä alla att bilen drar mindre med 98 än 95."
Nä, de vet inte alla, men väldigt många TROR väldigt mycket.
Om man har en motor som är byggd så att den ligger på max tändläge vad den tål dvs med kontrollerat knacknerdrag, så kan förbrukningen i detta körfall minska om man byter till 98 oktan, eftersom tändläget då inte kommer dra ner pga knack. Vid tändsänkning pga knack, kan det ibland, beroende på årsmodell tillsättas extra bränsle, detta undviker man med 98 oktan.
Detta förutsätter att du kör med full last, annars hjälper inte 98 oktan.
"Tjena ni som vet! Hur stor blir förbrukningsminskningen mellan 95 och 98 oktan då? Är det marginellt eller är det lite mer märkbart? "
Typ marginellt, endast märbart i lab.
/greenbay
V70-00, V50-12, XC60-17Peugeot Expert-02, V70-12,Toyota Avensis-99,V50-08,C70-01,V50-06, 854-94,745-88,245-91,-83, Amazon-64, 244-79 turbo,Ford Granada-79,Toyota Cressida-81,Saab 900 T-80,Toyota Starlet-83, 142-68, 244 Turbo-81