Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengan75
Finns ju så sjukt mycket skrönor om vad folk häller i sina bilar och de påstår det ger effekt men jag tror inte mycket på det..

Varför skulle diesel lösa upp smuts bättre än bensinen som hela tiden går genom spridarna? Hörde om nån rallynisse som hällde i en liter lacknafta varje gång han tankade och påstod motorn var som ny invändigt osv.. Folk slår i Tripak ,tvåtaktsolja, diverse rengöringsmedel för sjuka pengar som finns på macken men gör dom nån nytta? Tveksamt i de flesta fall..

Eftersom BF95 redan innehåller en massa etanol, vad skulle t.ex K-sprit göra för nytta på vintern? En halvliter extra när fulltank redan innebär att du har 3-4 liter sprit i tanken.. Inte ens Bosse Bildoktorn verkar inse detta när han rekommenderar K-sprit.. Men han får säkert nåt bidrag av Kemetyl varje månad :)

Ok om du kör 96-98 oktan då, men slå in nån liter E85 istället då varje gång du tankar så e du väl "safe".
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det här är bara min gissning, men man får väl anta att de medel som används vid en seriös spridarrengöring och som verkligen löser avlagringarna kanske inte är så hälsosamma för bränslesystemet i övrigt?
av *pettson*
olindh skrev:Tack för den utförliga redogörelsen Pettsson. En följdfråga: Om jag ska köra spridarna i ultraljudstvätten vilket lösningsmedel tror du skulle vara bäst?
Använd det medel som tillverkaren av spridartvätten rekommenderar. Att köra spridarna bara rakt av i en ultrljudstvätt är meningslöst. Ungefär som att köra dom i diskmaskinen. En spridartvätt kör spridaren i olika belastningscykler samtidigt som man använder ganska högt vätsketryck. Efter det använder man ultraljudet i separat bad för att återigen köra spridarna på dutycykle igen. Dom finare maskinerrna kör spridarna i ultraljudet samtidigt som dom belastas och körs.
Men att alltså endast köra ett ultraljudsbad är meningslöst.
av alan
Vad kostar detta jag har en BX som är död jag tror det är spridaran som är kass? Tidage ägaren har haft detta problem och monterade ett extra filter i motorrummet.

Jag funderar på att göra en test bänk för att kolla spridar bilden. Men vet inte om det är värt det jag tror jag behöver tre bar? jag vet inte vad det är för tryck i ex vatten kranen? Annars så blir det att skaffa en bränslepump och sen kopplade ihop allt...

Men känns som för mycket jobb för att använda allt en gång.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]