Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chuckbuck
perhall skrev:Volvos Powershift låda har fått otroligt bra kritik, läste en artikel i tyska ams, de var närmast lyriska. PH
Det där gäller tyvärr bara för 2,0D som dom har testat. Bensinaren har inget vrid o det är väl ett av problemen. Den måste alltid växla om man ska ha en fartökning.
Kick down i 50 ger 3:ans växel och ett varvtal på 2500! Om den istället hade hoppat ned till 2:an på 3700 varv så hade den ökat mycket bättre. Maxvrid är vid höga 4500 och maxeffekten är vid 6000 varv. Vid max acc från 50 gissar jag att den inte växlar förrän vid 130 nästa gång. Det har jag inte testat än.

Idag var jag helt enkelt tvungen att testa en DSG-låda. Fick testa en Skoda superb 1,8T med 7-växlad DSG. Den växlar inte lika mjukt vid max acc men men vad f-n gör det när man ska om. Den hade också en liten fördröjning innan nya växeln kom i, men efter "rycket" drog den som ett jehu. Visst motorn har 160 hk och både turbo o kompressor, men ändå den växlar klart mer rätt.

Lite dumt att jag testade egentligen, nu känns den ännu sopigare. Måste få det fixat. :cry:
av Psyko
chuckbuck skrev:
perhall skrev:Volvos Powershift låda har fått otroligt bra kritik, läste en artikel i tyska ams, de var närmast lyriska. PH
Det där gäller tyvärr bara för 2,0D som dom har testat. Bensinaren har inget vrid o det är väl ett av problemen. Den måste alltid växla om man ska ha en fartökning.
Kick down i 50 ger 3:ans växel och ett varvtal på 2500! Om den istället hade hoppat ned till 2:an på 3700 varv så hade den ökat mycket bättre. Maxvrid är vid höga 4500 och maxeffekten är vid 6000 varv. Vid max acc från 50 gissar jag att den inte växlar förrän vid 130 nästa gång. Det har jag inte testat än.

Idag var jag helt enkelt tvungen att testa en DSG-låda. Fick testa en Skoda superb 1,8T med 7-växlad DSG. Den växlar inte lika mjukt vid max acc men men vad f-n gör det när man ska om. Den hade också en liten fördröjning innan nya växeln kom i, men efter "rycket" drog den som ett jehu. Visst motorn har 160 hk och både turbo o kompressor, men ändå den växlar klart mer rätt.

Lite dumt att jag testade egentligen, nu känns den ännu sopigare. Måste få det fixat. :cry:
Klart den drog som jehu med den motorn, det är ju som att jämföra äpplen o päron.
Åk till en Återförsäljare o testa en 2 liters flexi med Powershift, då kan du jämföra.
Användarvisningsbild
av henka35
Hur mycket varvar 2.0F i 110 km/h på 6:an med nya powershiftlådan?
Funderar eftersom jag ev. tar ut en sådan som tjänstebil till hösten.
Jag kör bara landsväg i jobbet så det är viktigare än rödljuskörningar.
Sedan har min arbetsgivare ett krav på att det ska vara förnyelsebart drivmedel så tyvärr går diesel bort.

//Henrik
av chuckbuck
henka35 skrev:Hur mycket varvar 2.0F i 110 km/h på 6:an med nya powershiftlådan?
Sedan har min arbetsgivare ett krav på att det ska vara förnyelsebart drivmedel så tyvärr går diesel bort.

//Henrik
Var helt enkelt tvungen att kolla detta med en liten tur. Dessvärre bor jag så till att det man kör inte 100 precis utanför knuten. Långt därifrån. Vid 50 exakt varvar den 1300 på 6:an. Borde ge 2860 vid 110km/h. Jag har aldrig upplevt den som surrig vid normal landsvägsfart (120). Vid den farten varvar den tillräckligt för att inte vara alltför orkeslös, samtidigt som den gärna (nästan omärkligt) går ner till 5:an och ger lite mer kraft. Det är på landsväg den fungerar som bäst och där har jag inga anmärkningar. Mkt bättre än manuell 2,0F. Kan vara helrätt i ditt fall.

Större trafikleder i stan där man snabbt ska ta sig in i en lucka är däremot inte särkilt kul...
av erhug
Nu har jag bara haft min 2.0 med PS i ca 300 mil. Håller dock med föregående talare att den hänger lite väl länge på växlarna vid kick-downs. Tar en bra stund innan bilen reagerar, visserligen behöver motorn en hel del varv för att vakna men växellådan lägger ändå på ett par extra tiondelar.
Tycker inte att den är lika seg i semi-automat läge men ändå finns en lite fördröjning.
Ska tilläggas att jag inte har så mycket att jämföra med, ska dock testa polarens diesel DSG och se hur den uppför sig.
Dock är jag imponerad av hur PS lådan beter sig vid vanlig lugn körning samt vid kraftiga gaspådrag från stillastående. Den passar bra till motorns karaktär och drar i princip varje växel till varvstopp vilken gör att denna något slöa motor faktiskt får bilen att röra på sig.
av ForestC
Även jag har haft min 2,0 med PS i lite drygt 300 mil. På det stora hela är jag nöjd med PS-lådan även om jag kanske egentligen hade önskat att den växlade lite mindre frekvent - ibland går den väldigt snabbt ner på en lägre växel när jag bara vill öka hastigheten lite och ligger i svag uppförsbacke. Hade hellre sett att den inte var så snabb att byta växel.

Lite skumma saker har jag dock märkt... Eftersom det är första automaten jag haft så kanske det är normalt, men ändå...
När jag accelererar kraftigt kan lådan ibland hoppa direkt från 3:an till 6:an. Den går upp på 6-7000 varv och drar sedan i 6:e växeln och landar på rätt varvtal. Jag hade hellre sett att den mellanlandat på 4:an och 5:an först.

En annan irriterande detalj är att när jag kommer från landsvägsfart och saktar in för att svänga till en mindre väg och kan ta svängen i kanske 30-40 km/h så växlar inte alltid lådan ner. Den ligger kvar på hög växel på kanske runt 1500 varv. När jag sedan skall accelerera på den nya vägen så växlar lådan inte ner även om jag trampar pedalen i botten.

Tre gånger har jag också råkat ut för motorstopp - en gång vid backning i svagt uppförslut, en gång efter att precis ha svängt in på gatan hemmavid och en gång när jag skulle ut ur garaget på jobbet. Det kanske inte har med lådan att göra egentligen, men någon annan kanske vet?
av Arese
henka35 skrev:Hur mycket varvar 2.0F i 110 km/h på 6:an med nya powershiftlådan?

//Henrik
Tycker att 2,0F funkar bra vid landsvägskörning, 3:an är perfekt utväxlad för kvicka omkörningar 90-130 km/h. Lika snabb som XC70 D5 och mycket kvickare än 2,0D i omkörningssituationer. Dessutom snål.

Mvh
Arese
av XCThord
ForestC skrev:Tre gånger har jag också råkat ut för motorstopp - en gång vid backning i svagt uppförslut, en gång efter att precis ha svängt in på gatan hemmavid och en gång när jag skulle ut ur garaget på jobbet. Det kanske inte har med lådan att göra egentligen, men någon annan kanske vet?
Motorstopp med en helt ny automat? Det lät väl lite konstigt? ??:-/

Jag skulle iallafall blivit oroad om en helt ny bil med automat fick flera motorstopp. Om man skulle acceptera sånt kan man lika gärna välja manuell ju :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
XCThord skrev:Motorstopp med en helt ny automat? Det lät väl lite konstigt? ??:-/

Jag skulle iallafall blivit oroad om en helt ny bil med automat fick flera motorstopp. Om man skulle acceptera sånt kan man lika gärna välja manuell ju :wink:

Fast det är ingen automatlåda. Det är en dubbelkopplingslåda. En klen motor och tung bil borde kunna få motorstopp med en dubbelkopplingslåda om man gasar jättelite. Den har ingen momentomvandlare t.ex...
av Lövet
Den ska inte få motorstopp ändå. Kopplingsingreppet är datastyrt och har samma effekt som en momentomvandlare. Kopplingen ska gå in mer om bilen håller på att dö.

Har aldrig någonsin fått motorstopp med en DSG låda exempelvis.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]