- fre 22 maj 2009, 22:19
#290891
Kick down i 50 ger 3:ans växel och ett varvtal på 2500! Om den istället hade hoppat ned till 2:an på 3700 varv så hade den ökat mycket bättre. Maxvrid är vid höga 4500 och maxeffekten är vid 6000 varv. Vid max acc från 50 gissar jag att den inte växlar förrän vid 130 nästa gång. Det har jag inte testat än.
Idag var jag helt enkelt tvungen att testa en DSG-låda. Fick testa en Skoda superb 1,8T med 7-växlad DSG. Den växlar inte lika mjukt vid max acc men men vad f-n gör det när man ska om. Den hade också en liten fördröjning innan nya växeln kom i, men efter "rycket" drog den som ett jehu. Visst motorn har 160 hk och både turbo o kompressor, men ändå den växlar klart mer rätt.
Lite dumt att jag testade egentligen, nu känns den ännu sopigare. Måste få det fixat.
perhall skrev:Volvos Powershift låda har fått otroligt bra kritik, läste en artikel i tyska ams, de var närmast lyriska. PHDet där gäller tyvärr bara för 2,0D som dom har testat. Bensinaren har inget vrid o det är väl ett av problemen. Den måste alltid växla om man ska ha en fartökning.
Kick down i 50 ger 3:ans växel och ett varvtal på 2500! Om den istället hade hoppat ned till 2:an på 3700 varv så hade den ökat mycket bättre. Maxvrid är vid höga 4500 och maxeffekten är vid 6000 varv. Vid max acc från 50 gissar jag att den inte växlar förrän vid 130 nästa gång. Det har jag inte testat än.
Idag var jag helt enkelt tvungen att testa en DSG-låda. Fick testa en Skoda superb 1,8T med 7-växlad DSG. Den växlar inte lika mjukt vid max acc men men vad f-n gör det när man ska om. Den hade också en liten fördröjning innan nya växeln kom i, men efter "rycket" drog den som ett jehu. Visst motorn har 160 hk och både turbo o kompressor, men ändå den växlar klart mer rätt.
Lite dumt att jag testade egentligen, nu känns den ännu sopigare. Måste få det fixat.

V70 MY14 D4 5cyl Summum Business Pro Vit metallic