Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siamthai
Tack för alla svar! Man behöver verkligen inte oroa sig för att frågorna här blir ignorerade :D
Användarvisningsbild
av siamthai
eccy243 skrev:Skriv gärna hur du gör/vad du köper för däck. :wink:
Ja, jag kan ju inte påstå att det gick snabbt för mig att köpa vinterdäck (^_^) men nu har jag äntligen gjort det och det blev Nokian Hakkapeliitta 7 205/65 R15 99T XL. De bästa dubbdäcken skall väl vara gott nog, för de är väl de bästa... :wink:
Användarvisningsbild
av modin
Nu vet jag inte hur det är med S80 classic. Men på S80 D5 '07--> har Volvo som krav att däcken ska vara minst 225 breda. Vidare så är det endast de 3-4 största däcktillverkarna som är "godkända".

Jag ringde volvo i förra veckan för att fråga om mina vinterdäck från V50n var ok att använda på S80n. Det var de inte. Jag gick då till Däckia som bekräftade att det inte var bra för hjullager etc att använda dem men de menade att man kunde ha 205-däck på andra fälgar anpassade för bilmodellen.

Då jag tyckte mig ha sett någonstans att minimibredden skulle vara 225, ringde killarna på Däckia till Volvo och fick till svar att så var fallet. Detta pga att just D5an testkörts och bedömts vara för instabil med smalare däck. Det var även då de berättade att det bara var vissa fabrikat som var godkända.

Sedan att 225or av "däckproffs" bedöms vara förkastligt pga att man kanar ovanpå snön är väl inte lika viktigt som stabiliteten i 170 blås på autobahn, eller hur tänker Volvo tro?

Vad som händer om man brukar av Volvo ej godkända hjul förtäljer dock inte historien..

Ville bara dela med mig av min nyfunna kunskap i ämnet. Fick bita i det sura och köpa nya (godkända) fälgar samt däck.

Om någon är intresserad av en uppsättning 17"Sculptor-fälgar med Kumho friktionsdäck 205-50/17 körda ca 200 mil så kan ni ju pm:a :wink:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Huruvida ett hjul är skadligt för hjullager eller inte har inte så jättemycket å göra med om du ändrar någon tum hit eller dit på fälgarna eller köper något bredare däck, det som däremot INTE är bra för lagren är fälgar med fel offset, eller inpressning som det också heter. Då hamnar fälgen för långt in eller för långt ut, och då bryter det i lagren!
Användarvisningsbild
av modin
Precis! Och så var tydligen fallet med V50-fälgar på en S80N. De hamnar för långt ut, som jag har förstått det.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!