Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pekå
Jag instämmer tack för den fina beskrivningen den kan komma väl till pass i framtiden då man kan misstänka att missljudet kan återkomma efter några år och ett antal tvättar...
Har varit hos Bilia och köpt mig en liten tub med fett. Ska smörja in idag och se hur det blir, missljudet har ökat väldigt mycket senaste veckorna :(
Får se om jag ev också måste justera "stopparna" (de svarta kuddarna)...

EDIT: Fungerade med smörjning! Tack, återstår nu att se hur länge det håller, jobbigt bara att man inte kan tvätta och torka ordentligt utan att man riskerar svepa bort fettet och därmed återfå missljuden... :|
Jag har samma problem. Använde kontaktfett, ganska tjockt fett alltså, på alla de där punkterna men det hjälpte INGENTING.
Sambon satt i bagaget ett kort tag och lyssnade, hon tyckte det kom mer uppifrån. Nån skrev att det skramlade, jag tycker mer det knäpper eller skallrar lite. Ett "lätt" ljud, ungefär som en skruv som rallat lös och ligger mot plast eller plåt t.ex.
Innan jag skruvar isär för mycket (och inte lyckas sätta tillbaks alla grejer), vad kan jag testa mer? En tanke var att sätta en liten bit "dämpmatta" eller skumgummi på de där klackarna vid låsbygeln så att plasten inte kan slå emot luckans motsvarande klackar. Men jag vill gärna ha lite idéer för det här retar ihjäl mig.
av Dusko
Hej,

Jag har en V70 2008 där backluckan knarrar så som dom flesta beskriver här, jag har försökt med allt som beskrivs i inlägget, ingeting hjälpte, kanske tillfälligt, det förbaskade knarrandet kom alltid tillbaka efter några dagar.

Mycket irriterande med tanken på en så annars tyst bil (laminerade rutor).

Jag kunde inte leva med detta knarrandet och bestämmde mig för att ta tag i detta, allting pekade på att knarrandet kom från låskistan, jag plockade bort allt som stog i vägen för låskistan för att sedan ta bort dom tre torxskruvarna som håll i själva låskistan.

Låskistan hängde sedan i två vajrar och jag kunde göra en lättare inspektion av denna, själva låskistan sitter i en svart plast ram som är fäst med tre eller fyra stjärnmejsel skruvar, dessa skruvar hadde släppt något så att låskistan kunde röra sig i denna plast ram, jag drog år dessa skruvar(vissa var det svårt att komma åt så jag använde en polygrip på dessa) och återmonterade allting i samma ordning, det visade sig vara fullträff, inget mer knarrande, detta gjorde jag för en månad sen och sen dess har inte backlauckan knarrat en enda gång.

Mvh
Dusko

Red painted Volvo brakes with Brembo stickers on.

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]

Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]