Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40sport
kennan skrev:spackel fäster väl på kofångare? tänkte göra egna till min s60r kofångare isåfall
Gammal tråd men bra att du lyfter den.
Jag vet inte hur det ser ut på S60, men inte ska du slabba med spackel på själva kofångaren.
Troligast så har du en plastkopp i kofångaren, där mekanismen kommer upp. Så är det på x40 fas 1 & 2

Plocka bort torkaramen så kan du peta loss koppen. Problemet är att blötplast och spackel inte
funkar särskilt bra ihop. Det blir en viss skiftning i strukturen, där materialen möts.
Om man bara gör ett gott underarbete och inte stressar så blir det bra till slut.

Jag plockade bort torkarna, petade loss "kopparna" och ruggade upp plasten inuti. Sen borrade jag
några hål och armerade med ståltråd. Fyllde upp med glasfiberspackel. Lät härda och putsade sedan
innan jag sprutspacklade. Mera puts, med allt finare papper. Ett par vändor till med sprutspackel.

Lade en primer och väntade. Efter några dagar gick jag på med tillblandad originalkulör på sprayburk.
Denna innehåller inget blankmedel så klarlack lades vått i vått. Jobbet gjordes om efter ett år,
eftersom det uppstod sjunkningar och lacksläpp.

Bild
Började med 2 renputsade koppar, lite hål & tråd... Hål efter armatur och slang tejpades innan spackling.

Bild
Här är kopparna fyllda med glasfiberspackel och fortfarande återstår mycket puts.

Bild
Rätt nöjd, men fick göra om innan det blev som jag ville.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hur har ni kopplat bort eller pluggat igen slangarna med spolarvätskan?
Användarvisningsbild
av V40sport
Gjorde helt enkelt en knut på slangen från pump & behållare. Klippte bort överskottet.
Inga konstigheter alls och det håller tätt. Kablaget är kvar, men jag har dolt det bakom grillen.
Kanske vill återställa spolfunktionen nån gång...
:wink:
Användarvisningsbild
av V40sport
Passande nick för en som skriver mitt i natten...
:wink:

Jag tror bestämt inte du kan köpa detta över disk, eftersom Volvo anser att du behöver dina strålkastartorkare. Det är ju bara vi andra som tycker det ser ballt ut. Jag har läst om nån som tog täcklocken från en "DKV" a4, vet inte årsmodell. Genom lite hemmapul så skulle det tydligen fungera. Tror att det var avsett för en Fas1:a. Lite mindre lock på dem. Om du gillar att pyssla själv så gör du egna. Lagom vinterpyssel, eftersom tiden är din bästa vän vid arbete med spackel och lack.
:-)-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har en s40 -00. Funderar nu på om att spackla igen på samma sätt som ovan men göra hål för vindrutesprutare. Någon som har provat/gjort detta?

Det vore toppen att ha en funktion kvar.
av N0RBERG
Micce1980 skrev:Har en s40 -00. Funderar nu på om att spackla igen på samma sätt som ovan men göra hål för vindrutesprutare. Någon som har provat/gjort detta?

Det vore toppen att ha en funktion kvar.
Frågan är hur pass effektiv strålkastarspolningen skulle bli då våra bilar inte har högtrycksspolning. Trycket skulle nog helt enkelt bli för svagt för att det skulle fungera tillfredställande utan strålkastartorkarna. Men man kanske kan fixa starkare spolarpump?
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]