Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dali skrev:Det här är som sagt OT, men bilden ovan är ett koncept och inte den slutgiltiga designen. Här är den riktiga bilen: http://www.subaru.com/vehicles/legacy2010.html
Inte mycket snyggare den. Men å andra sidan är väl inte snygg design Subarus starkaste kort. Frågar du mig så har dom inte en modell i programmet som ens ser ok ut.

Nej, snygga japanska bilar i dagsläget är mycket lätträknade.
möjligt att "nån" tycker att bilra är i samma klass, men dom riktarsig inte till samma köpare !
knapast nån som tänkt köpa en XC60 som kommer att köpa den där istället.

när det gäller bränsleförbrukning så är det inte svårt att få ner den, om man tar bort ac & andra rolika tillbehör !!!

XC 60 komer i en framhjulsdriven version, med 1,6 liters dieselmotor den har bra utsläps värden, & den har fortfarande ECC som standard & mycke annat skoj !
Jag imponerades av bränsleförbrukningen på vanliga 2,4:an, inte farligt alls med tanke på bilens vikt och att det är en rätt gammal motor. Ljudet däremot, jag är en sådan typ som tycker att dieselknatter är charmigt och roligare än bensinsymaskiner men i XC60 så råmar det 163 västgötska kossor under huven när man accelererar. Påverkar inte körbarheten men jag tror det kommer gnaga lite på ägarnas uppfattade kvalitet. Det behövs mer ljudisolering eller en tystare motor.
Om man kollar det finstilta i Volvos reklam gällande Xc60 snålast i klassen så hänvisar man till definitionerna satta av "JATO Dynamics". Där definieras Volvo XC60 som "EU Medium SUV" (tillsammans med exempelvis Q5, X3 osv).

Försökte hitta nya mini-suven från Toyota också för att se vilken definition som satts på denna, men tyvärr utan framgång. Om någon här har tillgång till Jato Dynamics definitionsschema så skulle man ju kunna utreda och få svar på frågan ovan ganska omgående :)
Amli skrev:Då känns nya motorn i X3 mer som en konkurrent. Då har den även 4WD. Frågan är dock om den kommer till Sverige och vad den i så fall skulle kosta.
http://www.automotorsport.se/news/17714 ... olvo-xc60/
Ok, intressant info. Helt klart en konkurrent eftersom BMWs nya X3 har fyrhjulsdrift, men ändå nästan samma förbrukning som framhjulsddrivna XC60. (0,6 vs 0,62).

Dock skiljer sig effekten ganska rejält 175 hk (Volvo) mot 143 hk (BMW).

Men som sagt, HK är inte längre i absolut fokus. Viktigare att den är snål. Och 143 hk kanske räcker?
~Kalle~ skrev:XC60 DRIVe använder sig av nya 2.4D , inte 1.6D ( Eller är det ny info du har CarMan?)
ja så kanske det var, man är ju inte bilsäljar...
CarMan skrev:
~Kalle~ skrev:XC60 DRIVe använder sig av nya 2.4D , inte 1.6D ( Eller är det ny info du har CarMan?)
ja så kanske det var, man är ju inte bilsäljar...
hehe..skulle icke vilja ha en XC60 medium-suv med 1.6 liters dieselputtrare :-) Knappt den orkar dra fram V50:n ju...tror dock att det kommer en 1.6 liters dieselputtrare till V70 inom kort. Så helt orealistiskt är det nog inte trots allt.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]