Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
hmmm .
jag förstår halva ditt problem
- slitna kransar - ABS tror att ett hjul går för långsamt - du trampar lätt på bromsen - ABSen går in - där är jag med !
men du sade också att samma "ljud" kunde komma spontant utan att du trampar på bromsen ?
- lyser bromsljuset när ljudet hörs ?
det verkar ju som om du har en halvkass bromsljuskontakt också !
/emwtur
av snowman
*pettson* skrev:
snowman skrev:Bilen har gått ca 8200 mil.
Okej lågmilad men ändå har knutarna fått så mycket stryk att kuggkransarna rostar bort.. Jag älskar salt.. :roll:
Hursomhelst.. kolla hur ytskicket är i övrigt på knutarna. Är skicket dåligt så som sagt.. en komplett knut är i slutändan inte mycket dyrare än en krans i förhållande till vad du får. Förutsatt naturligtvis att du kan tänka dej att köpa en billig knut.
Enligt volvo så kunde det vara lite jobbigt att byta bara ABS kransen, därför föreslog man att byta hela knuten. Om man bytar yttre knuten så antar jag att man även samtidigt bytare damasken?
av snowman
emwtur skrev:hmmm .
jag förstår halva ditt problem
- slitna kransar - ABS tror att ett hjul går för långsamt - du trampar lätt på bromsen - ABSen går in - där är jag med !
men du sade också att samma "ljud" kunde komma spontant utan att du trampar på bromsen ?
- lyser bromsljuset när ljudet hörs ?
det verkar ju som om du har en halvkass bromsljuskontakt också !
/emwtur
Scenario 1 :
Jag kör på rak väg i stan under 70 km / h. Först kommer ett tickande ljud(lite som om det sitter gummi rester på ett däck), trycker jag på bromsen när detta tickande ljud hörs så rasslar det direkt till i ABSen.

Om jag inte trycker på bromsen så kan ABSen börja rassla ändå utan att jag gör något annat än bibehåller hastigheten.

Scenario 2 :
Jag kör på en rak väg i stan under 70 km / h. Inget tickande hörs denna gången, jag bromsar in något då det kommer ett rödljus längre fram. Då kan ABSen plötsligt börjar rassla, om man trycker hårdare på bromsen så känner man hur den hugger i bilen. Man kan snudda vid bromsen lätt några gånger och på så vis så kan ABS rasslet försvinna tillfälligt.

Broms ljuset lyser ändast när jag trycker på bromsen, ingen annan gång.
Användarvisningsbild
av emwtur
snowman skrev: Broms ljuset lyser ändast när jag trycker på bromsen, ingen annan gång.
Ok - ett av problemen är ju "solklart" och jag kanske har otur när jag tänker och du bara har ett problem iallafall !
/emwtur
av snowman
emwtur skrev:
snowman skrev: Broms ljuset lyser ändast när jag trycker på bromsen, ingen annan gång.
Ok - ett av problemen är ju "solklart" och jag kanske har otur när jag tänker och du bara har ett problem iallafall !
/emwtur
Hur menar du ?
Användarvisningsbild
av emwtur
om du fixar kransen så kanske allt löser sig !
( om du byter knuten också, är ditt beslut )
/emwtur
av snowman
Yttre drivknut verkar kosta ca 2700 kr? är det verkligen denna som ni föreslår att jag bytar också ?
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag vet inte vilket du skall göra:
krans: 350:- byte: 2000 :-
drivknut 2700:- byte 1000:- ???

väljer du en drivknut från Skruvat så kostar den 1300:-
från Biltema så kostar den 699:-

I slutändan är det ditt beslut !
om du väljer att bara byta ringen - hur är skicket på din drivknut ?
det vore jobbigt om drivknuten pajjar om ett år eller två ....

/emwtur
av *pettson*
snowman skrev:Yttre drivknut verkar kosta ca 2700 kr? är det verkligen denna som ni föreslår att jag bytar också ?
Absolut.. det finns ställen där knuten kostar 5000kr med om man önskar en sådan. Andra söker knuten ifråga på t.ex biltema och där kostar knuten 700kr. Eftersom kransen kostar i trakterna kring 400kr och knutarna sällan är vackra att skåda efter många år så blir det oftast monteringsproblem med kransarna (dom LIMMAS) detta då tidens tand avverkat material på knutarna så att kransarna är svåra att centrera sen.
Man brukar alltså göra två flugor på smällen :mrgreen: genom att få två saker gjorda samtidigt. Dels en ny krans och dels då en ny knut då penningskillnaden är i det närmaste obefintlig.

Men å andra sidan är du en av dom som har åsikter mot billiga delar så är det inte försvarbart att byta en hel knut naturligtvis. Då föreslår jag starkt att du endast inköper limmet (grön eller svart locttite) och en krans.
av snowman
Enligt volvo så är ABS kransen av aluminum och den är pressad på plats. Den nya kransen ska slås försiktigkt på plats och man ska inte behöva limma.

Jag kommer troligen göra jobbet själv och då blir priset :

Endast kransar
326 kr * 2 = 652 kr

Drivknut
Orginal 2700 kr * 2 = 5400 kr
Biltema 700 kr * 2 = 1400 kr

När vi bytade hjullager så uppmärksammade vi inte att knuten var i väldigt dåligt skick, visst just runt ABS kransen fanns det en del rost.

Jag har sen tidigare köpt bromsok och luftmassemätare från biltema. bromsoken har fungerat bra, luftmassemätaren är jag inte fullt så säker på. Hur är det med dessa yttre drivknutar från biltema?

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]