Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av N0RBERG
DanielTheDude skrev: Och på tal om Volvo-återförsäljare och 400-serien: de kan ärligt talat ingenting om denna bilmodell. Eller så vill de helt enkelt inte göra det, för de skäms för den och försöker förtränga den eller nåt. För varenda gång jag varit hos någon Volvo-återförsäljare så verkar de lika förvånade; "460? Alltså Volvo 460..?" med en fundersam blick efteråt. Inte ens simpla frågor går alltid att få svar på hos Volvo, men åker man till någon känd bildelskedja kan man mer eller mindre få svar direkt. Lustigt, va? :???:
Det är nog väldigt olika beroende på återförsäljare. Mina närmsta volvo-affärer har gett mig ett helt annat bemötande än det du beskriver ovan. Nåja, huvudsaken är att du lyckades lösa det hela. Var alltså som jag trodde, och det är ju kanonbra att man fick kvitto på det hela så andra med liknande funderingar finner sitt svar "den enkla vägen" :wink:
av jonaslindstrom
Hallå där! När jag läste detta blev jag orolig, jag har nämligen ett surrljud som du beskriver på min 440 2.0S -95. Kommer framifrån och jag har bytt båda hjullagren fram men surret kvarstår. Surret blir högre ju snabbare jag kör och det är väldigt irriterande ljud!
Så hur gick det för lådan på din 460? Löste du problemet eller blev det skroten?
av DanielTheDude
jonaslindstrom skrev:Hallå där! När jag läste detta blev jag orolig, jag har nämligen ett surrljud som du beskriver på min 440 2.0S -95. Kommer framifrån och jag har bytt båda hjullagren fram men surret kvarstår. Surret blir högre ju snabbare jag kör och det är väldigt irriterande ljud!
Så hur gick det för lådan på din 460? Löste du problemet eller blev det skroten?
Tjena, Jonas!

Det slutade med att jag fick byta växellådan. Jag valde att göra det innan lagret i lådan rasade totalt och förstörde ännu mer. Jag pratade faktiskt med en växellådssnubbe på Volvo, som berättade för mig att Renault har gjort en designmiss på lagren i vissa av dessa lådor. Det innebär att lagren inte får den smörjning som de behöver och till slut skär. Det är riktigt illa.

Nu har jag dock inte kvar den bilen längre, tyvärr. Fick skrota den p.g.a. rostskador i trösklarna. :( Det känns riktigt surt, för bilen var grymt bra förövrigt. Och när man dessutom precis slängt in en ny koppling och en nyare växellåda, så känns det ännu mer irriterande.

Jag hoppas iallafall att det ordnar sig för dig, Jonas! Och är det något annat så är det bara att fråga. :)

Kan även tillägga att jag har en Skruvat-katalysator, som knappt är använd alls, till salu. Den har suttit på en 460 -94. Om någon är intresserad så skriv ett PM. :-)-)
av DannePe
jonaslindstrom skrev:Hallå där! När jag läste detta blev jag orolig, jag har nämligen ett surrljud som du beskriver på min 440 2.0S -95. Kommer framifrån och jag har bytt båda hjullagren fram men surret kvarstår. Surret blir högre ju snabbare jag kör och det är väldigt irriterande ljud!
Har du kollat oljenivån i lådan? Dom brukar låta skumt med lite olja(endast syntetolja av högre kvalité typ Mobil Mobilube).

Om du ska byta låda kan du ta vilken som helst från 400serien bara den har en mekanisk hastighetsgivare, om du nu inte har en färddator för då ska du ha ett E i slutet.
Du kan även ta en låda från en tidig x40 med diesel M5P......3,47:1 utväxling i slutväxeln kan vara lite trist i starten men du kan dra länge på växlarna :)

Vet ingen ÄN som har provat med x40ns lådor och om drivaxlarna passar rakt in i slutväxeln från dieseln, det är ju trots allt samma motor som 400an som ursprungligen är EN diesel. Jag tror av vad jag kan utröna från VADIS att tripoderna är de samma mellan x40 diesel och 400.

Vill du mecka kan du ju ta växellådan från en tidig x40 bensin och byta mot din dvs behålla slutväxeln från din gamla.
X40 hade kvar renault-lådan rätt länge till 2,0l och diesel modellerna.
av jonaslindstrom
DanielTheDude skrev:
Tjena, Jonas!

Det slutade med att jag fick byta växellådan. Jag valde att göra det innan lagret i lådan rasade totalt och förstörde ännu mer. Jag pratade faktiskt med en växellådssnubbe på Volvo, som berättade för mig att Renault har gjort en designmiss på lagren i vissa av dessa lådor. Det innebär att lagren inte får den smörjning som de behöver och till slut skär. Det är riktigt illa.

Nu har jag dock inte kvar den bilen längre, tyvärr. Fick skrota den p.g.a. rostskador i trösklarna. :( Det känns riktigt surt, för bilen var grymt bra förövrigt. Och när man dessutom precis slängt in en ny koppling och en nyare växellåda, så känns det ännu mer irriterande.

Jag hoppas iallafall att det ordnar sig för dig, Jonas! Och är det något annat så är det bara att fråga. :)

Tack så mycket för ditt svar! Jag ska kolla vidare angående detta, bilen är ju fin och bra i övrigt (förutom ett problem till som jag nyss skrev en ny tråd om) och har klarat sig rätt bra från rost! Så det skulle vara kul att få ordning på lådan innan någonting händer!

Kan även tillägga att jag har en Skruvat-katalysator, som knappt är använd alls, till salu. Den har suttit på en 460 -94. Om någon är intresserad så skriv ett PM. :-)-)
av jonaslindstrom
DannePe skrev:
Har du kollat oljenivån i lådan? Dom brukar låta skumt med lite olja(endast syntetolja av högre kvalité typ Mobil Mobilube).

Om du ska byta låda kan du ta vilken som helst från 400serien bara den har en mekanisk hastighetsgivare, om du nu inte har en färddator för då ska du ha ett E i slutet.
Du kan även ta en låda från en tidig x40 med diesel M5P......3,47:1 utväxling i slutväxeln kan vara lite trist i starten men du kan dra länge på växlarna :)

Vet ingen ÄN som har provat med x40ns lådor och om drivaxlarna passar rakt in i slutväxeln från dieseln, det är ju trots allt samma motor som 400an som ursprungligen är EN diesel. Jag tror av vad jag kan utröna från VADIS att tripoderna är de samma mellan x40 diesel och 400.

Vill du mecka kan du ju ta växellådan från en tidig x40 bensin och byta mot din dvs behålla slutväxeln från din gamla.
X40 hade kvar renault-lådan rätt länge till 2,0l och diesel modellerna.
Tack så mycket även för ditt svar! Kul att det är aktivitet här trots allt, även angående 400-serien :) Jag ska kolla oljenivån till att börja med! Jag har redan planerat att byta växellådsoljan och den är köpt och allt, men vad jag förstår så måste jag lossa på vänstra drivknuten för att få ut oljan ur lådan.(?) Löser inte det problemet får jag väl kolla runt på skroten efter en växellåda och byta! Farsan är gammal bilmekaniker så det ska nog gå bra!
av DannePe
Det ska finnas en avtappningsplugg under växellådan, en invändig 4-kant något mindre än 3/8 tum.
Påfyllningen på sidan av lådan är dock 3/8 tum.

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]