NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Helly skrev:Tack för svaren! :)

Är nu böjd att tro att just vid detta tillfället var det verkligen en sten som som fastnat mellan bromsskiva och bromssköld.
Har dock kvar frågan om ett annat metalliskt ljud som uppträder ibland, låter som en fjäder som säger poing, både när jag kör och när jag står stilla, främst när jag styr.
Ett fjäderljud som släpper har hänt mig en gång, stod still med "D" ilagd, helt plötsligt sa det poing. Jag tyckte det kändes i både ratt och pedalställ/golvet samt ett mycket lätt ryck.
Påpekade detta för Volvoverkstad, och då smörjde man fjädrarna i pedalstället, hur man nu smörjer en fjäder?? Nåja, på Volvo kan dom. I allafall, ljudet kom inte från pedalstället som jag påpekade. Har bara hört detta en gång.
Att stenar fastnar mellan bromsskivan och skölden har inte mycket att göra med att bromssköldarna är utbytta fr.o.m. "facelift".
Tidigare bromssköldar hade en tendens att lägga sig mot bromsskivan och hade inget med stenar som fastnar att göra. Dagens sköldar är lite styvare och har tydligen inte samma problem, vad jag har märkt. Att det fastnar stenar där mellan händer på alla bilar till och från, med liknande konstruktion.

Om det låter likadant även när man står still så låter det väldigt allvarligt. Då bör du nog uppsöka en verkstad så fort som möjligt.... om du inte hittar felet själv vill säga.
Hej på Er,
Att sten fastnar mellan bromsskivan och bromsskölden fram på V50 hör till ett av bilens generalfel.
Åtgärdas enklast med att stanna och backa tills stenen hoppar bort!
Bilen är endast byggd för asfaltsvägar!!!!
(Hände senast för en timma sedan)
Den kanske bara sitter riktigt, riktigt nära på vänstersidan då. Det man kan göra är att ta ex. en skruvmejsel och försiktigt trycka på skölden så det blir lite mera mellanrum. Då fastnar iallafall inte dom minsta stenarna.
Hej,
Meddelar bara vad Volvo-verkstaden sa: Sköldarna är felkonstruerade på V50 med för stort hål upptill och litet nedtill. Det finns ingen annan lösning än att bara försöka böja ut plåten så mycket det går.
Problemet är värst nu när allt singel ligger kvar sedan halkbekämpningen i vinter.
(Två gånger hände det på Påskafton. Det jobbiga är när folk vänder sig om och undrar om bilen skär ihop.)
Hurra för Volvos fantastiska kvalite!
rosenlorden skrev:Peppar peppar, aldrig inträffat på min 05-a hittills 8) Men så är man lite lomhörd efter 11 år i industrin kanske :wink:

Så dåligt kan du inte höra detta ljud "skär" i hela kroppen så du missar det inte om du råkat ut för det

//Goose
av Lazy
wendtan skrev:Nej, det är inte FELFELFEL. bromssköldarna ser annorlunda ut på facelift. Det är mycket styvare material i dom dessutom. Jag hade en 06:a förut där det fastnade stenar titt som tätt och sköldarna var väldigt veka. Sambons 08:a har rullat 4000 mil nu utan något beymmer på den fronten. Min egen 08:a har inte heller problem.
Problemet med småsten som fastnar mellan sköld o skiva kvarstår, hände både på min V40 o S60 och nu har det hänt 2gånger på min nya V50, in och krafsa runt skölden, så jag tycker inte Volvo löst detta problem.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]