Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Den diskussionen tar jag gärna lite senare när jag löst problemet, med vetskap om orsak och verkan.
Användarvisningsbild
av CarMan
borra hål i nån hyllsa har jag aldrig gjort, men det förekommer att man får svetsa på en mutter på hyllsan så man kan andvända en glidhammare eller hydraliskavdragare.
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag vann kampen över hylsan. :D

Men det var en envis rackare. Tur att det finns riktiga verktyg i bekantskapskretsen. Med hjälp av hydraulisk avdragare så besegrades hylsan.

Inget trasigt inne i lådan eller utgående axel. Så nu sitter den nya vinkelväxeln på plats. :-)-)

Helgen får väl ägnas åt sista ihopsättningen.

VolvoB20:s idé om att spruta in vattenfast fett är klart vettig. Efter att ha sett "skiten" nu så handlar det mycket om dålig, eller obefintlig smörjning.
Användarvisningsbild
av isak
hej
vart intresserad av vad för fett,smörjmedel fabr el likvärdigt som är lämpligt?
den där splinesen var väl röd som en räv av rost camaro?
kan nämna ett fenomen i mitt yrkesliv, en bottenstock i en traktorväxellåda som hade tappat växlar, splinesförbandet utnött helrött av rost? oljenivån är över axeln.svårt att förklara varför sådant händer?
var vanligt på den modellen enl- fabriken. diametern påaxel ca-65 mm bombredd ca 15mm.
den där hylsan mot vinkelv- har den ingen smörn från låda el-vinkelv- kul att veta?
isak
av borstarmicke
camaro69: hur långt har din bil gått?
Min egen har gått 17000mil, håller tummarna att min håller ett tag till...
Grattis till lyckat arbete förresten!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Samma fett som jag anväder i båten måste vara prefekt, det är saltvattenbeständigt och sköljs ej bort av vatten.

Typ:
Bild
av Roller
Det lät som det var lite jobb med det där, var nog tur ja lämna in min S60R till Volvo när min
Vinkelväxel gav upp (efter 16 000tusen mil).
Användarvisningsbild
av flyvert
Fick precis min R-containters vinkelväxel bytt på maskinskadeförsäkringen.
5500 är bättre än de 13-14 tusen som det kostar i vanliga fall.

Man kan ju fråga sig varför Volvo behållt denna idiotiska (?) design - samma saker hände ju redan för 10 år sedan på XC modellerna... :-(O)

Nästa bil får bli en DKW, där verkar det hålla bättre

... tyvärr måste man väl hitta rätt trisslott först. :|
Användarvisningsbild
av camaro69
Ja, då fungerar bilen igen.

Arbetet var inte så märkvärdigt, förutom den förb----e hylsan. Att plocka ihop det sista gick med blixtens hastighet.

Men som alltid, lite fett på sylen är inte fel. :wink:

Med lite smörjning så hade nog prylarna hållit längre.

@borstarmicke
Min bil har gått under 17k mil, men lite för långt för att maskinförsäkringen skulle gälla.
Din fråga om olja: Castrols 0-30 som Volvo säljer istället för Mobile1 0-40 som såldes förut.
av Snurre
Lyckans ost säger jag bara... :shock:
När min sa pang o brak fick jag en bil utan problem :D
Lättad V70 R AWD utan kardan!

Kanske det fungerar om man bara pillar bort AWD emblemet på luckan..

Skämt o sido så många tårar jag har gråtit över denna AWD.

Men får du för dig att ta bort kardanen så märk upp hur dom olika långa skruvarna satt samt märk karnanden i infästningarna.
Annars kan du få känna på brutala vibrationer!

Hoppas att det håller för dig nu!
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]