Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

emwtur skrev:elfel med glapp är ALDRIG roliga ! :(
Vi får väl resonera en stund till - det brukar vara bra att göra det innan man börjar tokbyta dyra saker....

du sa att lampan kunde lysa när du stängde av motorn - om du då sätter på tändningen igen- lyser laddningslampan då ?
Inte provat faktiskt att testa igen direkt efter. Men om det räknas en tankning, gå på toa och starta igen då är svaret nej.

nästa gång du sätter på tändningen och laddningslampan inte lyser, mät spänningen på generatorn (lilla kabeln) är glappet i generatorn borde du ha 12 volt där, är glappet innan så borde du ha 0 volt.

Har du testat att daska till instrumentpanelen när lampan inte vill lysa ?
hjälper det så är ju glappet där någonstans - daska nu inte så hårt att generatorn skakar !
Jag får testa det när det slutat snöa! Orkar inte hänga över bilen nu. Återkommer när jag vet mer!!
Liten uppdatering som kanske inte tillför så mycket, men i morse lyste allt som det skulle både vid start och när jag provade starta direkt efter att jag kom fram. Svårt att felsöka då!

Ska försöka köra och mäta lite mer i helgen.
Fortsätter väl på min egen tråd. Var ute och körde lite i lördags och fick felet. Mätte då på den lilla sladden till generatorn och fick lite slumpmässiga resultat (ibland 0, ibland 11-12 volt). Så förmodligen är det sladden som är dålig. Jag har bytt ut (eller snarare provisoriskt kopplat förbi) den delen av sladden som jag kom åt, ska testa lite mer framöver). Tyvärr är det inte helt lätt att dutta bakom generatorn och vid sladdarna under på en Turbo, det är så mycket mer prylar i vägen i motorrummet!! :roll:
emwtur skrev: låt bli att spraya en massa 5-56 på kontakterna till instrumentpanelen
- ett råd jag själv fått , som andra gärna får förklara !!
Det folk menar är nog att man INTE ska använda 5-56 universalolja (för rostlösning mm). Man ska handla 5-56 kontaktskydd. De flesta använder glatt universaloljan även som kontaktspray. Speciellt på kretskort kan det ge mer problem än det löser he he kanske det som är problemet ... det LÖSER för mycket.
sidhabo skrev:
emwtur skrev: låt bli att spraya en massa 5-56 på kontakterna till instrumentpanelen
- ett råd jag själv fått , som andra gärna får förklara !!
Det folk menar är nog att man INTE ska använda 5-56 universalolja (för rostlösning mm). Man ska handla 5-56 kontaktskydd. De flesta använder glatt universaloljan även som kontaktspray. Speciellt på kretskort kan det ge mer problem än det löser he he kanske det som är problemet ... det LÖSER för mycket.
det jag läst är att speciellt INTE skall spruta 5-56 på ;
kontakterna till lambdasonden och instrumentpanelen.
någon föreslog att man skulle ha det som deodorant. men det var kanske ett skämt....

/emwtur
emwtur skrev: det jag läst är att speciellt INTE skall spruta 5-56 på ;
kontakterna till lambdasonden och instrumentpanelen.
någon föreslog att man skulle ha det som deodorant. men det var kanske ett skämt....
Men välj KONTAKTsprayen då ifall du testar den som deo ha ha ha
Nä problemet är nog att de flesta inte är medvetna om skillnaden på de två olika produkterna.
http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?country=SE&product=5-56&business=AUTOMOTIVE&lng=8 skrev:
FUNKTIONER ANV.OMR. : Smörjmedel

Universal Spray. Lossar fastrostade delar. Driver ut fukt, gör det möjligt att starta våta motorer, förhindrar elektriska fel. Smörjer, förhindrar gnissel och knarrning, frigör mekanismer som fastnat Skyddar metaller mot fuktighet och korrosiv atmosfär, förhindrar rost.
Står inget om "vårlik doft" :-)

Finns inga andra 5-56 !
däremot har CRC en massa andra bilkemikalier
Jag köpte deras Braklube i tron att det var bromsfett - den var mineralbaserad - lämnade tillbaka !

/emwtur
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]