Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Glad i hågen skuttade jag ut till bilen för att kolla om jag fick loss dörrsidorna!
Muttrande gick jag in igen efter 10 min.
Då hade jag konstaterat att jag inte är ägare till torx-verktyg och jobbet suger som inte har några heller och volvo suger som inte kan använda gammal hederlig stjärnskruv!
Testade även att kolla och pilla lite på ramen vid dörröppnaren, utan att bli något smartare!

Har även försökt hitta fler beskrivningar på nätet hur jag lossar dörrsidorna på S70 utan framgång.

Men jag ger mig inte, nu är jag ännu envisare än innan, i morgon ska jag fixa fram torx och sen ska vi se hur det går! :twisted:
Hur gick det?
Sargen runt det kromade dörrhandtaget får du pilla bort. Var försiktig! Är du det minsta ovarsam så går den sönder. Stick in en tejpad mejsel och bänd ut den mycket försiktigt. Skruven i "stängningshandtaget" har du ju redan hittat. Torx-25 på den.

Nu är det ren och skär råstyrka som gäller! Stick in den tejpade mejseln längst ner på dörrpanelen. Bänd ut så pass att du får in fingrarna bakom panelen. Fatta ett stadigt grepp om nederdelen på dörrpanelen, med fingrarna bakom denna. Sätt ena knäet mot själva dörrplåten som mothåll och ryck till. HÅRT! Med ett brak brukar dörrpanelen släppa nu. Släppte den inte får du ta i hårdare. Nu brukar några clips kunna gå sönder, men det är bara att köpa nya. :-)-)
Tack för hjälpen med beskrivning på demonering !!.
En grej som är smått oslagbar när det gäller att lossa clips i dörrsidor är en "plast-kofot" som jag hittade i wurt-katalogen, ger inga repor och tål en del stryk.
Borde gå att hitta på andra ställen, men innan den "fanns" så var det tejpad mejsel som gällde.
Funkar bra nu med men tips om bra grejer är alltid kul.

Om ni har nån som monterar biltelefoner och liknande på orten så fråga om ni kan få köpa några "brodit-kilar" (gap opener)!, detta är en 5cm lång och ett par cm bred kilfomad plastbit, 5mm på tjockaste stället.
Denna är oslagbar för att plocka isär plastpaneler och liknande (blir inga märken) .
Dessa följer med i en del påsar med byglar som man använder för telemontage i bilar.
Jag ska erkänna att jag lagt projektet på hyllan en stund!

Har inte råd att köpa nya högtalare närmsta månaderna nu ändå så känns som det kan vänta en stund.
Ska ta med pappa också när jag lossar kan jag skylla på honom om något går sönder! :roll:
Bara som parentes kan jag nämna att dubbelkolla vilken typ av pluggar som du har till dörrpanelerna innan du drar så hårt du kan. Den nyare typen (som sitter på t.ex. min V70 -05) måste man först trycka in centrum (göra hål) med tex en liten sexkantsnyckel så man släpper en spärr på insidan av pluggen innan du kan dra ut pluggen (och dörrpanelen). Jag vet inte vilket år eller modeller man började med detta men risken kan finnas att du annars drar sönder dörrpanelen och det kanske inte är så skoj.
Gör som jag har gjort i min S70, byt ut alla högtalare o så kopplar du slutsteg te dom :-)-)
låter GREAT!!!

4" i panel. 6.5" i dörrar, fram behöver du en separat baffel för orginalet e gjuteti högtalaren. 8" i hatthyllan, vik ner sätena bak o lirka upp hatthyllan i bakkant, sen e d bara o dra dort den :-)-)
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]