tobmag skrev:
Växelspänning i bilen?? var då? Ja det finns ju i generatorn men den likriktar ju vi direkt!(med hjälp av dioder) Använda en kondensator för att skydda mot likspänning :shock: Har aldrig hört talas om detta och är i praktiken inte möjligt
SRS-styrenheten gör en växelspänning (antagligen fyrkantig, inte sinus), inte konstigare än att stereon går på DC och driver högtalarna med AC.
En kondensator kan inte leda likström. Eller bara lite grann, tills den är fullt laddad. Väljer man en tillräckligt liten kondensator så blir den lilla strömmen mycket mindre än squibben behöver för att tända. En växelström med hög frekvens går rakt igenom kondensatorn. Läs på lite om kapacitiv reaktans.
Jag vet inte hur en squib funkar, men jag antar att det liknar en vanlig tändhatt för dynamit, fast lite "snällare". (det är ju vad "squib" betyder) Det är inte den som blåser upp bagen, den skjuter bara hål på en behållare med gas under högt tryck som i sin tur blåser upp bagen.
Ok, drar hela historien då:
Min bror jobbar på ett företag som tillverkar krocksäkerhetsutrustning. Där leks det en del med squibbar, men säg inget till chefen!:twisted:
Men att bara smälla en på golvet är ju inte roligare än en kinapuff så jag letade upp bältessträckare och ett rör som passade kulorna från en gammal vändkrans jag hade liggande.
Svetsade squibfästet från sträckaren i änden på röret och vips så har vi byggt oss en kanon! :D
Vi sköt på lite olika saker, men träffen på mikron var bäst. Kulan gick igenom tre plåtar och gjorde en fin buckla i den fjärde...
Ja, *host* det är bilar vi pratar om här va?
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!