Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Jag hade problem med min ena 240 några år efter byte av kylare. Fenomenen och mina misstankar riktades åt precis samma håll som i ditt fall.
Det visade sig dock vara betydligt mycket enklare, kyleffekten på kylaren var kraftigt reducerad. Det visade sig att cellerna var duktigt porösa.

Felet noterade jag genom att mäta deltatemperaturen över kylaren, noterade att den bara lyckades sänka temperaturen några grader. Du borde ju iof ha märkt om kylaren är mögig.

// A
av liketlever
så jag kanske borde byta kylare?

jag provade köra med bilen igår då kokade den igen men jag blev så jävla förbannad så jag lät den stå på tomgång i typ en halv timma då hade tempen gått ner till normalt å det kom varmluft som det ska och den funkade hur bra som. så ja undra vad felet är :S
har absolut ingen som helst aning. men det va igår jag lovar skulle jag gå ut nu och starta den å typ fara på affärn så skulle den koka.
Användarvisningsbild
av dalle76
kolla om tändningen står rätt har haft erfarenhet av det står den för (lågt) så tänder motorn när kolvarna är typ en bit ner i cylindrarna och då blir motorn kraftigt överhettad ! men då borde motorn samtidigt bli "slö " men värt att kolla
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]