Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
zigge_zagge skrev:står att jag vill veta hur man man monterar en bakåtliggande fördelare, hele fördelare ska på toppen, vill veta om den ska peka uppåt elelr nerråt då motorn står i dödläge,
Den kan stå i bägge - fördelaren går ett halvt varv när vevaxeln går ett helt !

Ursäkta min fråga - jag förstod inte om du hade problem med
a) hur fördelaren skall sitta på kammen
b) hur rotorn skall sitta på fördelaren

Jag tror inte du kan få någon av ovanstående fel om du är noggrann, och alla grejor är hela.

/emwtur
av zigge_zagge
emwtur skrev:
zigge_zagge skrev:står att jag vill veta hur man man monterar en bakåtliggande fördelare, hele fördelare ska på toppen, vill veta om den ska peka uppåt elelr nerråt då motorn står i dödläge,
Den kan stå i bägge - fördelaren går ett halvt varv när vevaxeln går ett helt !

Ursäkta min fråga - jag förstod inte om du hade problem med
a) hur fördelaren skall sitta på kammen
b) hur rotorn skall sitta på fördelaren

Jag tror inte du kan få någon av ovanstående fel om du är noggrann, och alla grejor är hela.

/emwtur
hade problem med a, men för att underlätta så såter roten kvar på fördelaren, så det jag vill veta är om roten ska stå uppåt eller neråt när fördelaren är rätt monterad, då motorn, står i nollläge

jag hittar inga märkeringar på fördealren hur roten ska peka, som det gör på sidmonterade fördelare,
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du KAN ju inte sätta det fel eftersom spåret i kamaxeln är förskjutet. Men OK, när kamdrevet står på märket borde rotorn peka snett ner mot startmotorn ungefär. Min fantastiska paint-bild på locket sett framifrån, alltså som när stålmannen använder sin röntgensyn och tittar på det genom toppen när det sitter på plats:
Bild
Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]