Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sparkz skrev:Japp, din sond är kass.
Gokväll överste Sparkz :)
Tänkte spekulera lite, kabeln som går in i lambdakontakten, alltså honan som kommer ifrån den tjocka kabelstammen.
Det kan inte vara så att det är fel någonstans från kontakten till målet på kabelstammen?
Somsagt vet inte hur den delen av bilen fungerar, men spekulerar lite.
FSS skrev:
Sparkz skrev:Japp, din sond är kass.
Gokväll överste Sparkz :)
Tänkte spekulera lite, kabeln som går in i lambdakontakten, alltså honan som kommer ifrån den tjocka kabelstammen.
Det kan inte vara så att det är fel någonstans från kontakten till målet på kabelstammen?
Somsagt vet inte hur den delen av bilen fungerar, men spekulerar lite.
Om du menar honkontakten med de två klämmorna som leder in i bilens kabelstam, så nej. Denna kontakt ska enbart ge spänning till sondens förvärmning, så att sonden kan fungera. Då du har batterispänning där med motorn igång, så har du inget fel i den änden...
För att förvärmningen ska fungera, ska resistansen vara mellan 2 och 15 ohm... Då även detta stämmer, kan vi utesluta förvärmningen.
Då är det bara sond-signalen kvar...
På den andra kontakten (med en ensam kabel), ska stiftet (som leder till bilens kabelstam) ha ca 0,5 volt DC (referensspänning). Då spänningen hos din bil låg på 0,55 volt (mestadels) så saknas alltså signalen från sonden.
Alltså är denna kass!

En lambdasond kan man testa funktionen på genom att först lägga sonden på ett värmetåligt fat och koppla 12 volt DC till stiften på det dubbla kontaktstycket.
Efter en stund, blir sonden varm (riktigt varm, så bränn er inte).
Blås gas (ifrån en butangasflaska eller -tändare) på sonden, samtidigt som du mäter spänning mellan klämman på singel-kabeln och chassi på sonden.
Om sonden funkar, ska mätaren reagera på att sonden får gas på sig.
Var ute och körde en runda på sjön idag, klev ur bilen och gjorde en "walkaround" och upptäckte att det läcker lite innan katalysatorn.
Asså det läcker i den skarven som ser ut som 2 ringar som är ihopsatta med 4 eller 6 bultar tror jag.
Pyser lite där, är detta något som kan förstöra den nya lambdasonden, eller det är kanske det som gör att sonden beter sig som den gör?
Kan inte svetsa så vet inte hur jag ska ta mig till.

Det är denna det läcker i:
Bild
FSS skrev:Asså det läcker i den skarven som ser ut som 2 ringar som är ihopsatta med 4 eller 6 bultar tror jag.
Pyser lite där, är detta något som kan förstöra den nya lambdasonden, eller det är kanske det som gör att sonden beter sig som den gör?
det är inte så att en av bultarna gått av ?
MEN - det har inget med din lambda att göra !

/emwtur
emwtur skrev:
FSS skrev:Asså det läcker i den skarven som ser ut som 2 ringar som är ihopsatta med 4 eller 6 bultar tror jag.
det är inte så att en av bultarna gått av ?
MEN - det har inget med din lambda att göra !

/emwtur
Tvivlar på att en bult gått av, vet att det läckte där när ja köpte bilen och att en kompis hjälpte till med att svetsa ihop det.
Detta problemet uppkom när jag hade varit ute och rastat av bilen på sjön :)
Bara en liten fråga, eftersom det läcker INNAN katten, dvs. INNAN lambdan, kan detta vara ett bidragande fel till att lambdalampan tänds efter 10 min tomgång?
Om det läcker så lurar det sonden så motorn går lite fetare. Det påverkar avgasvärdena, men det borde inte kunna orsaka felkod. Din lambdasignal ligger still på en halv Volt, alltså ger den ingen utsignal. Som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden.

Jag antar att det är ett ganska litet läckage eftersom du inte hörde det innan du gick ur bilen. Du bör fixa det, kan bli problem med besiktning. Och det borde göra en del på bränsleförbrukningen.

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??