Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_S60
Hade manuell låda på min förra V70 2.5t. Var ett satans skrammel ifrån framvagnen. Koppling som högg och en växellåda som strejkade i dom flesta växlarna.
Kan väl ha varit så att tidigare ägare innan mig buskört sönder sin tjänstebil? Efter att jag bytat prylar för ca. 20" så blev jag så less att jag bytade till en XC70 :D

Dessutom kör jag rätt mycket stadskörning :D
av croos
köpte en xc70 aut -05 som gått 13200mil för 125000:- på riddermarks bil i början av december. den är utrustad med buisness paket geartronic och four-c och nya dubbdäck. Så tänk på att du har jordens prutläge på dessa "bränsle slukande" bilar så ta god tid på dig.
av Volvo_S60
croos skrev:köpte en xc70 aut -05 som gått 13200mil för 125000:- på riddermarks bil i början av december. den är utrustad med buisness paket geartronic och four-c och nya dubbdäck. Så tänk på att du har jordens prutläge på dessa "bränsle slukande" bilar så ta god tid på dig.
Hej,

Vet du vad föregående ägare har bytat på den? Har läst lite om att hjullager & vinkelväxel brukar gå isönder. Bra att veta inför framtiden :)

//Jonas
av croos
nej jag vet inte vad dom bytt på den innan bara att den är fullservad och att allt funkar just nu. Att saker går sönder på dessa bilar vet man ju men det är skönt om man inte har betalat ett överpris från början.
av gurkburk
Har en xc70-06 3800 mil allt funkar kanon, manuella lådan är det inga som helst problem med ännu. Höger bakhjulslager gick på lunch på min,då bytte volvo båda sidor,och tog det på garanti. :D .Kanonbil hur bra som helst.Som dom andra skriver, satsa på en facelift,blir lite roligare. MH Gurkburk
av Steffansson
Jag var ut igår och provade en -05:a. Den var strömlös innan så de fick starta upp den med starthjälpsaggregat. När jag sen provocerade den lite, tvärbromsade, plattan i mattan o.s.v. så slog den av strömmen, bilen dog alltså, men den kom tillbaka direkt. Sen provade jag helljus och vindrutespolare, samma sak hände då. Vid bromsning på halt underlag så låste sig något av bakhjulen så den gick ut i ställ.
Min lilla fundering är om allt det här kan ha med att göra med att det var lite kräm i batteriet?
Jag kör Audi quattro idag och vill jag dra runt den med gasen så är det inga problem.
Det gick inte med den här, den släppte lite bak, men det gick inte att få runt den. Jag hade stängt av DSTC:n men den ville inte riktigt kändes det som. Det är ju en annan 4wd på volvon som kanske fungerar så?
av Lövet
Att det inte går att sladda är tyvärr ett faktum. ESP systemet slås aldrig av ordentligt utan hoppar in direkt som bilen känner att bilen börjar sladda för mycket.

Att bilen sladdar vid inbromsning låter som ett felaktigt ABS system. Jag skulle titta vidare.

Min egen bil (som har samma drivlina som din) beter sig inte alls på det sätt du har beskrivit.
Användarvisningsbild
av camaro69
Steffansson skrev:Jag kör Audi quattro idag och vill jag dra runt den med gasen så är det inga problem.
Det gick inte med den här, den släppte lite bak, men det gick inte att få runt den. Jag hade stängt av DSTC:n men den ville inte riktigt kändes det som. Det är ju en annan 4wd på volvon som kanske fungerar så?
Du kan inte koppla ur DSTC:n helt.

Du får lägga till lite pengar och köpa en R. :wink: Då först är DSTC:n helt urkopplingsbar.

Sen är inte Volvo 4wd utan AWD. Den är normalt framhjulsdriven. När det behövs kopplar Haldexsystemet in bakhjulen.
av Steffansson
Säljaren skulle höra av sig när han hade laddat batteriet och kollat på det där med bromsarna. Beter sig bilen likadant då så kikar jag nog vidare.
Det är svårt att få tag på en som titaniumgrå metallic med mörk inredning har jag märkt.
av Lövet
Steffansson skrev: Det är svårt att få tag på en som titaniumgrå metallic med mörk inredning har jag märkt.
Kanske lite viktigare att bilen fungerar än att färgkombon är rätt? :wink:

Man får alltid kompromissa när man köper begagnat, svårt att få en bil som passar in på alla punkter.

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]