Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
Micke_vb skrev:
finnepower skrev: Nya däck har ingen rotationsriktning
Visst har nya däck rotationsriktning men inte alla...
Givetvis :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte bortkastat att göra en hjulinställning när ma har slitna däck, dock så får man inte tillbaka det mönster som nötitsbort.

sen så tror jag att alla seriösa företag i dag har fyrhjulsmätare & ställer både fram & bakhjul.

om nu ratten vridrsig mer i höga farter så låter detr som dåliga bustningar eller annat, som kan röra påsig när belastninge stiger.

en fråga !!! drar bilen åt höger (om du släpper ratten) eller är det bara det att ratten sitter snet?
Användarvisningsbild
av Micke_vb
CarMan skrev:det är inte bortkastat att göra en hjulinställning när ma har slitna däck, dock så får man inte tillbaka det mönster som nötitsbort.

sen så tror jag att alla seriösa företag i dag har fyrhjulsmätare & ställer både fram & bakhjul.

om nu ratten vridrsig mer i höga farter så låter detr som dåliga bustningar eller annat, som kan röra påsig när belastninge stiger.

en fråga !!! drar bilen åt höger (om du släpper ratten) eller är det bara det att ratten sitter snet?

Beror på vad man menar med bortkastat... Man gör ingen hjulinställning med dåliga däck.. Sen i första inlägget så skriver han ju att det bara var justerat i framvagnen, vilket i sig inte heller är bra om det finns justeringsmöjligheter i bakvagnen eftersom det är den som styr... Om bilen drar i höga farter och det skulle vara bussningar som är slut innebär det ju att man då belastar dessa bussningar bara för att man kör fort..., skulle i så fall bli samma tendens vid acceleration då, mycket möjligt men det ska ju kollas vid en hjulinställning det också.. (bussningar alltså) men skumma fel kan ju alltid uppstå på bilar, det vet ju vi alla här som håller dem så kär.. :D
Användarvisningsbild
av CarMan
det går bra att göra hjulinställning med snedslitna däck.
Du justerar efter fälgarnas vinker & man gör alltid en kompensering så men mäter bort om fälgen är skev (går alltså att justera med skeva fälgar också!)
Användarvisningsbild
av Micke_vb
CarMan skrev:det går bra att göra hjulinställning med snedslitna däck.
Du justerar efter fälgarnas vinker & man gör alltid en kompensering så men mäter bort om fälgen är skev (går alltså att justera med skeva fälgar också!)
Visst, skeva fälgar är ju ok.. men jag håller inte med dig om däcken... Jag gör i alla fall ingen inställning med dåliga däck... Men så har mina kunder aldrig problem heller som andras verkar ha... Nog om detta, vi tycker olika och det är bättre att tråden går tillbaka till frågan istället...
av JolleL
CarMan skrev:det är inte bortkastat att göra en hjulinställning när ma har slitna däck, dock så får man inte tillbaka det mönster som nötitsbort.

När man släpper ratten rör bilen sig "nomalt", drar inte åt något håll mer än om vägen lutar osv... När ratten sitter snett går bilen rakt fram. När den är på "nollläge" rör sig bilen åt höger.

Jag har beställt nya däck och de ska på nästa vecka. Då får jag svar på frågan, hoppas inte det är något mer än däcken som orsakar denna sneddragning.
Användarvisningsbild
av Micke_vb
JolleL skrev: När man släpper ratten rör bilen sig "nomalt", drar inte åt något håll mer än om vägen lutar osv... När ratten sitter snett går bilen rakt fram. När den är på "nollläge" rör sig bilen åt höger.

Jag har beställt nya däck och de ska på nästa vecka. Då får jag svar på frågan, hoppas inte det är något mer än däcken som orsakar denna sneddragning.

Låter som det kan vara däcken.. blir lätt så med slitna däck, kan även vara så enkelt som att din hjulinställare inte lyckats få ratten i nolläge när han ställt hjulen rakt fram. Det är ju så att den biten är helt manuellt dvs killen/tjejen som utför hjulinställningen bestämmer vad som är rakt fram på ratten..
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja, vänta o se hur bilen är med nya däck.
ditt fenomen skula jag inte kalla för att bilen drar till höger, eftersom bilen går ragt, när du släpper ratten)
Du har "bara" problem med att ratt läger inte är rakt.
kan bero på däcken, bustningar eller att den inte stäldes helt rakt vid justeringen

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]