Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#252837
aha, ja då föll ju mitt förslag.
Jag skulle satsa på ett 30A märkesrelä. Hella eller Bosch.
Dina lampor drar inte ens 15A under drift, problemet är startströmmen som kan uppstå och döda reläerna.

Såg att det rekommenderas större än 2.5kvadratssladdar högre upp i tråden. Personligen har jag kopplat mitt med 6kvadrat, märker man inte lika stor skillnad på spänningsförlust på xenonlampor?

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
#252908
I.H.P skrev:
Tomas88 skrev:Det räcker nog med ett relä..
Ja. (3X35W=105W, 105W/12V=~9A)
Jo men det är just i startögonblicket som strömmen är max, och då är det nog ganska mycket över 9A.
Xenon skall tydligen ta extra mycket jämört med halogen i just startögonblicket (vad jag har hört här på forumet).
Men ja jag tror också det räcker med ett.
av LarsBd
#252954
Nu vet jag inte vilka fel som kan uppstå på ett xenonextraljus men på ett vanligt halogenextralyse skulle jag ha skippat säkringen (för att minimera spänningsfallet) och lagt ner 10 minuter extra på kabeldragningen så att inte matningskabeln skaver eller på annat sätt riskeras att skadas.
Vill man ändå ha en säkring bör den väljas efter kabelstorleken och inte förbrukarna.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#253066
Menar du att man ska välja säkring efter kabelarean? Man måste ju ta hänsyn till förbrukarna (lamporna i detta fallet) annars är det ju meningslöst att ha säkring överhuvudtaget. Går på max 1min att pilla dit en säkringshållare och säkring som är anpassad efter extraljusen.
Att stoppa i en för kraftig säkring eller att skippa den helt är bara dumt.
av LarsBd
#253117
Jag vet inte hur xenonljus ser ut vad beträffande dyr elektronik som kan skadas pga för stor säkring och bortser därför från detta i det här inlägget.

Säkringen (om man nu vill ha en sådan) sitter där för att skydda kablarna vid kortslutning och om man nu använder vanliga extraljus med halogenlampa finns det ingen dyr elektronik som kan gå sönder pga avsaknad av eller säkring anpassad till kabelarean.
Av den anledningen behöver man inte ta hänsyn till förbrukarna vid val av säkring utan endast kablar och (glömde det tidigare) relä.
Med en säkring vald efter förbrukarna riskerar man att säkringen går utan att det är ett fel som motiverar att säkringen ska brinna.
Nästan oavsett var säkringen monteras kommer det att finnas osäkrade kablar men om man vid montaget tänker på att de ska bli osäkrade hela vägen till lamorna och är noga med klammring och liknande är risken för kortslutning ändå praktiskt taget obefintlig.
En säkring på matningen orsakar spänningsfall och vill man ha maximalt ljusutbyte måste spänningsfallet minimeras med grova kablar kortast möjliga väg utan eller med stora säkringar och helst separata reläer och ev säkringar till varje lampa.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]