Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det viktiga är att du ger verkstan all info !!! tala tydligt om att du haft x antal spänrulls haverier, o därför inte vil ha ett till ! dom får då felsöka på orsaken själva & kan på så set koma fra till en egen teori & hur man ser till att det inte händer igen.

lämnar du bara in för kamrems byte så kan dom missa viktig info, o du står åter igen med ett haver
av rickard84
Japp självklart, hela historien. Å vill dom inte lämna nå garanti så får bilen stå kvar hemma, typ.
eventuellt ska jag ta kontakt med första verkstaden å prata med honom också
Användarvisningsbild
av CarMan
du har ju alltid typ "garanti" i ett år på det arbete verkstan utför, men det är inte samma sak som att garantera att ditt fel inte återkommer. (om det nu är en "extärn" sak som åstakommer felet, o denna extärna sak inte är lagad, så har ju verkstan inte garanti på det.
av rickard84
så med andra ord så kommer verkstaden slinka undan...
hittade billiga spännrullar hos skruvat.se, kanske vore en ide att testa göra detta själv?
då kan vi konstatera detta...? :
Om jag inte spänner rullarna åt fel håll (på en motor som inte är defekt), så ska dom hålla har jag fattat det som? felaktig justering, (bara så att motorn går bra..., ska inte förstöra rullarna)
att motorn har unichip samt eventuellt en trasig LMM ska heller inte vara ett problem, för spännrullarna..

vev/kamdrev står ju "lika", då inte kamremmen har hoppat ännu. Så där borde jag bara kunna montera en ny rulle...?

Hur ställer jag motorn i 0-läge? jag har inte hittat några markeringar... :o
När motorn sedan står i 0-läge, så skall det finnas en markering på "insidan, dvs mot motorns håll, ej växellådans), på "svänghjulet" till dieselpumpen? Dock inte sett den heller ännu.

får jag dit rullarna, spänner dom åt rätt håll (moturs), borde jag få igång bilen tycker jag, iaf i varmgarage.
kan rullarna bli felspända genom att vrida kamdrevet på dieselpumpssidan, så att rullarna sedan går sönder?
att få bilen att gå bra och dra lite soppa har inte varit något problem iaf med manuell justering.

Jag förstår om du tycker detta låter oseriöst, men jag vetefan vad jag ska göra med bilen.... har även funderat på att svarva till ett par större spännrullar så remmen sitter fast...
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte verkstan slingrar sig om du lämnar in den för flesökning för just ditt problem.

nolla motorn gör du genom at vrida veven så märkningen på sväng hjulet sysn i det lilla fönstret mellan motor & låde (på undersidan)
veven nollas med tolk, som sätt i bakkakant på kamen, under ventilkåpan.

pumpen behöver du inte nolla, då du är väldigt rätt redan idag (men nollning görs med indikatorklocka) men du ska göra en dynamisk pumpinställning av pumpen när du är klar.
av rickard84
hej

pumpen behöver jag nolla, eftersom remmen gick av, å har inte fått igång bilen efter det tyvärr, därför jag vill nolla pumpen, Och då måste jag veta att motorn står i 0-läge.
kammen står ju dock rätt så jag är säker på att kamremmen inte har hoppat, bara det att den är lös...

kan hända att jag kikar in på volvo och kollar pris, garantier m.m se vad dom säger, blir det för dyrt testar jag själv (jag lär åtminstone få lite mer kunskap...)
Användarvisningsbild
av CarMan
hur kan du veta att kamen står rätt, du vet vääll inte vad som gjorts med bilen sen den var ny?

pumpen ställs grovt mot en märkning på pumphjulet, för at hitta rätt nok att nolla mot. sen skruvar man ur en plugg i underkant & skruvar dit en indekatorklocka i hålet. vrider till 0 & backar till 0,25 (kan ha fel, har inte allt i huvet)
av rickard84
CarMan skrev:hur kan du veta att kamen står rätt, du vet vääll inte vad som gjorts med bilen sen den var ny?

pumpen ställs grovt mot en märkning på pumphjulet, för at hitta rätt nok att nolla mot. sen skruvar man ur en plugg i underkant & skruvar dit en indekatorklocka i hålet. vrider till 0 & backar till 0,25 (kan ha fel, har inte allt i huvet)
Nä på så vis kan jag ju inte veta att den står rätt, det har du helt rätt i.
men el & diesel som bytte spännrulle & kamrem i våras för att remmen kuggat, fick ju bilen att gå iaf. Ja får hoppas att den sitter rätt (den har ju gått som sen ska iallfall).

En bekant som tydligen är duktig på dieselar ska hjälpa mig i veckan, jag har beställt nya spännrullar..., han visste iaf om att man skulle spänna dom motsols, Jag återkommer senare när den antingen funkar eller har kört sönder 2 rullar till! Tack för all hjälp hitentills iaf! 8)
av erbe
För mig blev tappen som spänrullen sitter i lös så spännrullen var nära å släppa,fick beställa ny trasmisionskåpa då jag inte våga laga skiten.
Se bilderna hur det ser ut.

Bild
..........Hålet i spännrullen sitter på denna tapp,den viker sig å ja......Bild
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]