Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gissar att det är bristen på effekt/vridmoment som gör att detta märks på 2,0F. Noterat motsvarande fenomen på flera andra bilar jag haft med relativt små motorer (senast exempelvis en 316i 2004).
riha> du kan känna det svagt även på dieseln om du t.ex. drar en tung kärra när kompressorn går in eller släpper. Men på en bil som är lite motorsvagare blir det mera markant med ett litet ryck, speciellt en bensinare med lägre vridmoment och om man ligger på ett lågt varvtal och låg hastighet där man inte har så mycket vridmoment. Vid högre hastigheter ska det inte märkas lika mycket då andra krafter minskar effekten, t.ex. att en massa på 1,5ton rör sig frammåt i 90km/timmen.
Hej!
Det lustiga är att det inte känns som ett klassiskt AC ryck, utan mer som om någon trycker till på gasen, snabbt!
sedan som vanligt igen.
Volvo hittar inga felkoder från gasspjäll.
Konstigt fenomen.
Som sagt jag skall köra med AC off en vecka och kolla om det kommer därifrån.
//Froggen
När jag upplever fenoment, dvs under körning med farthållare, tror jag att det faktiskt rör sig om ett gaspådrag (kompensation för AC-kompressorns påslag alltså). Kolla som sagt hur bilen upplevs med AC'n frånkopplad en stund och återkom.
Hej!
Så här är det!
När man åker utan AC så kompenserar ej mjukvaran, för pumppåslag eller vad det nu är. Alltså inga konstigheter.
När man åker med AC så verkar bilen justera kraftbortfallet med att ge lite gas, detta känns som bilen gasar åt dig.
Detta verkar vara normalt alltså inget fel.
Tråkigt att inte Volvo vet detta utan börjar felsöka på gasspjäll m.m
Så detta verkar vara ett problem på motorsvaga modeller, tror jag!
//Froggen

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]