Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilkThomas
AndS skrev:Kanske därför att merparten av Volvoförarna inte bryr sig om dessa mätare. Testa och fråga en "vanlig" förare som köpt en V70II om vattentempmätaren så blir nog merparten av svaren att man inte tänkt på att den saknas.
Tycker själv att motortempmätaren är den jag tittar mestpå åtminstånde tills motorn blivigt varm och är i normal arbetstemp. Det är kanske innbillning men jag tror att grejjerna håller bättre om jag väntar att varva motorn och låta turbon jobba tills motorn blivit varm. ?:-/
Eller turbon kanske tål att man gasarpå aven när motorn e kall för körman alltså en ny volvo så vet man ju inte om eller när motorn har nått arbetstemperatur!??
av AndS
Nja, det var nog inte direkt det som jag skrev i tidigare inlägg. Min frågeställning var hur många av alla "normala" Volvoförare har märkt att mätaren saknas eller kanske använder?
Jag uppfattar att detta forum till största delen består av personer med stort bilintresse, vilket då inte faller inomen ramen för "normalt" bilintresse.
Ser jag till mig själv så finns jag nog mellan normal och bilintresserad, och jag kan leva utan mätaren och min fru vet inte om att det funnits sådan, lika lite dottern som ibland lånar bilen.
Däremot när jag höll på med bl.a. rallytävlandet så var olika mätare ett måste för att ha koll på motortemp och oljetryck, men de bilar var ju trimmade och gick stora delar av tiden på fullvarv och motorerna nyttjas på ett sätt de inte var grundkonstruerade för. Om vi jämför en ny V70II och hur den körs/nyttjas så är det i normalfallet lång ifrån vad motorn är konstruerad att klara, vilket vi kan se i många trådar och diskussioner kring förbrukning/ecokörning.
Däremot varvräknaren skulle jag inte vilja bli av, trots att den inte var standard på de flesta bilar för 20 år sedan. Kall motor så håll varvet under 3000-3500varv under de 5 första minuterna så kan du gasa på sedan om du vill.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Att inte ha tempmätare skulle kännas väldigt konstigt tycker jag.
Hur är det med övriga nya Volvos. har ingen kylvattentempmätare?
Förstår inte att man plockar bort detta. Man kunde ju åtminstone ha informationen i färddatorn på nåt vis tycker jag.
av AndS
Är det någon som vet om det finns varningsmeddelande för hög motortemperatur eller varningsmeddelande om motortempen inte uppnått "normal" drifttemp inom x tid?
av AndS
Tackar och bugar för länken, det ver nog människans bästa vän lathunden som hade viss påverkan.
Om vi utgår från att det som står i länken stämmer så gäller följande:
Det finns både varningslampa och meddelande vid för hög motortemp.
De gamla mätarna såg ut som mätare med visare, men hade mera en funktion av en lampa "dess visare var låst precis på mitte av skalan i ett intervall mellan 75 och 105 grader" (inklipp från den andra tråden)
Det finns inget tydligt om det verkligen finns info om för låg motottemp under x-tid, dvs motor kommer aldrig upp i normal temp, men vi kan väl utgå från det då motorn styrs av dessa temperaturer.

Så utifrån detta ser jag inget behov av en mätare (genellt) då den i princip var en lite mera avancerad varningslampa. Sedan kanske man gillar själva mätaren eller har en mycket tung gasfot även med kall motor, så att den blir ett hjälpmedel om man glömmer bort tiden.
av AndS
Och följande hittade jag under körning med släpkärra;
Körs bilen med hård belastning i varmt klimat kan motorn överhettas. Om temperaturen i motorns kylsystem blir för hög tänds varningssymbolen och informationsdisplayen visar Hög motortemperatur Stanna säkert. Stanna då bilen på ett
säkert sätt och låt motorn gå på tomgång under några minuter för att svalna.
Visas Hög motortemp Stanna motorn eller Låg kylvätskenivå Stanna motorn
ska motorn stängas av efter att bilen stannats.
av Bowsnow
Att inte ha tillgång till vattentemp är ju lika dumt från volvosida så som det är att man inte kan ställa in timern för värmaren när motorn är igång. Lär ju vara mindre farligt att ställain tiden till värmaren än att sitta och pilla på radion och bluetooth telefonen. Suck! Volvo! Tänk efter lite innan ni sätter in begränsingar som bara skapar irritation!
av Amli
Bowsnow skrev:Att inte ha tillgång till vattentemp är ju lika dumt från volvosida så som det är att man inte kan ställa in timern för värmaren när motorn är igång. Lär ju vara mindre farligt att ställain tiden till värmaren än att sitta och pilla på radion och bluetooth telefonen. Suck! Volvo! Tänk efter lite innan ni sätter in begränsingar som bara skapar irritation!
Hade nog inte kunnat säga det bättre själv.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]