Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om den blir sur kanske du ska provbyta BTR'en. Om det är för högt bränsletryck kanske spridarena trycker in för mycket bränsle .... inte för jag vet hur mycket skillnad det kan göra beroende av felaktigt tryck
Okej, Nu är deet så härva, efter kvällens felsökningar :

Satte kabeln i uttag 2 i diagnostigboxen, tryckte tre gånger på knappen för att göra ett kontrolltest som enligt Haynes ska ske i följande ordning;
1 Insprutarna kommer arbeta vid 13Hz
2 Tomgångskontrollventil kommer arbeta vid 1Hz
3 EVAP-ventilen kommer att arbeta vid 2Hz (Endast B234F Motorer)
4 Kallstartventilen, om monterad, kommer att arbeta vid ospecificerad frekvens.

Och för mig händer Följande;
1 Klickar i spridarna (OK)
2 Klickar till en gång i Tomgångsmotorn (OK)
3 Klickade massa i Startinsprutaren, ingen aning om det ska det?
4 Sen kommer vi till det skumma, Det klickade i Spridarrelät som sitter på Exp, Kärlet, det är väll ok, då funkar det, men samtidigt klickade det i 2 till relän (dom 2 "Extra Relän" på bilden), som sladdarna går till dom 2 extraljus som sitter monterade?

Så här ser det ut:
Bild

vet inte om det kanske är orginal Extrarellän till spridarna, men varför skulle sladdarna gå till helljusen, är detta som det ska ?

Kan det va därför skiten inte startar? att det går för mycket strömm till dom andra reläna också ?
Ska man prova koppla bort dom reläna och se om den startar? kundet inte testa nu då batterit sitter på laddning ..

Tacksam för hjälp med detta konstiga fel ?

// Sebbe
Jag skulle definitivt koppla bort "skräpet" och se ifall det ger nån skillnad. Lite wild att messa med en sån avgörande del som spridar-reläet ...
Ja ellehur, tycker jag också .. Och styrboxen ska ju inte testa om Extraljusen funkar :evil: iallafal inte samtidigt som spridarrelät tycker jag
Någon annan som vet varför det klickar i alla 3 reläna ?
Hehe, såna här skumma problem gillar jag!
Haynes är inte alltid helt 100, så här står det i Volvos fickdata för Regina:
Insprutare
Tomgångsventil
Kallstart
Hjälprelä (spridarrelä, avstörningsrelä, kärt barn, många namn)
Bränslepump

Är dom andra reläna kopplade till spridarrelät? Ser ut så på bilden... Till vilken kabel isf?
Så som det ser ut för tillfället:
Reläna värkar inte vara ihoppkoplade på något sätt med spridarrelät :S så varför dom klickade har jag ingen aning om, Kopplade iallafal ur dom tolls dom slutade klicka då började bilen hosta till och nästan hoppa igång, och eftersom den har varit lite hackig i början, när den är klall och jag tidigare haft felkod 2-3-2 ett flertal gånger, så tänkte jag att jag kollar insugspackningen! Så skulle ja ha bort kopplingen till kallstartsventilslangen på Fuelrailen, ingen aning om det heter så, röret som går åvanpå spridarna och förser dom med bensin. iallafal så gick kopplingen av där, precis intill röret det vreds av, så nu behöver jag ny fuelrail... köper billigast på skroten ?
Men vad är felet då ? Insugspackningen såg ny ut så den kan det inte va, Varför går den trecylindrigt när den är kall ?
och varför startar den inte?
jag blir tokig snart !
Ingen som har en Fuelrail på hyllan och känner att dom inte behöver den längre och kan tänkas Sponsra mig? :roll: har det lite knackigt ställt så här på vintern då jag jobbar på ett jobb där man nästan inte jobbar på vintern :roll:
det är något jag skulle bli hemskt glad över, fyller även år om några dar, så det kan ju ses som en födelsedagspresent om det känns fel och ge bort 8) PMa mig om ni har någon, jag är isånnafal intreserad!

trevlig helg önskar en irriterad 740ägare ... :(
Varför skulle du ha loss den då? Det enda man rör är muttrarna till insuget och staget ner till motorfästet. Resten sitter kvar, du behöver bara dra ut insuget så du kommer åt att göra rent och sätta dit en ny packning... Men nu är det som det är, skroten eller om nån här svarar på dina böner... Jag har ingen, och jag kan inte minnas att jag har sett nån ligga och skräpa på jobbet heller. Se till att det är ett rör med anslutning till kallstart, det finns inte på alla.

Har kliat mig i skallen över dina relän, man jag fattar inte hur det skulle gå till...
Allt sitter kvar, utom den . den slangen läckte från början så ja gjorde den lite kortare, så den låg precis ivägen för en mutter man skulle lossa på insuget med. .
Ska dit med ny packning, men den "gamla" såg ny ut, tror någon varit där innan mig och bytt, ja kunde nämligen inte se att det har läckt någon stans. :)

Ja dom där reläna är ett musterium! Hur i hellskotta kopplar man in helljusen om man kopplar dom till spridarrelät ? kan tilläga att helljusen inte har funkat så länge ja ögt bilen ..

men varför startar inte bilfan då ? ska kolla någon dag om jag kan se om kammremmen hoppat. . inte för ja vet om det ä rmöjligt att den flyttar på sig några kuggar, eller hur bilen beter sig då, men det är någon som tippsat om det så det är lika bra att kolla :)

nej det där med reläna är skummt, tror jag river ut allt som har med helljus att göra så får vi se om den startar .....
Användarvisningsbild
av MoteX740
Tanken slog mig att det kunde vara impulsgivaren, men jag vet inte hur den beter sig om den är pajj ?
för om den är pajj kommer det varken soppa eller gnista ?
men jag vet inte om det finns någon felkod för den ? och om den kan funka när det ä rlite varmare? och därför den hostar igång och bara går på ett par cylindrar i början ? att den måste " bli varm" innan den funkar perfekt? för när bilen väl går rent så startar den hur lätt som hällst så länge den är varm ?

Men prio ett är Spridarröret, Ingen som har något ? :roll:

// Sebbe
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]